نحوه تشخیص و رفع لرزش مرگ در خودرو

لرزش مرگ

آیا از پدیده عجیبی که بسیاری از صاحبان خودروهای جیپ دچار آن می‌شوند آگاه هستید؟ لرزش مرگ یا  Death Wobble می‌تواند یک مشکل بسیار جدی باشد که خودروی شما را درگیر می‌کند، به خصوص اگر جیپ دارید.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  actonservicecentre، اگرچه راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به رفع لرزش خودروی شما کمک کند، اما بهتر است خودروی خود را به یک مکانیک نشان دهید.

 

لرزش مرگ چیست؟

لرزش مرگ بیشتر در خودروی جیپ رخ می‌دهد، جایی که خودرو شروع به لرزش زیاد و خطرناکی می‌کند.

اغلب مردم فکر می‌کنند که لرزش ناشی از جاده است. لرزش مرگ بر کل وسیله نقلیه و فرمان تأثیر می‌گذارد.

Death Wobble یک تکان غیرقابل کنترل و شدید است. نه فقط فرمان، بلکه کل خودرو می‌لرزد و این لرزش معمولی نیست.

در این شرایط باید با دقت سرعت خود را کم کنید و در برخی موارد حتی به طور کامل متوقف شوید، البته در صورت امن بودن این کار.

اگر به تازگی سیستم تعلیق یا فرمان خود را ارتقا داده اید یا آن را دستکاری کرده‌اید، به احتمال زیاد آن را تجربه خواهید کرد.

لرزش مرگ بار معمولاً در سرعت‌های 40 مایل در ساعت و با برخورد به دست‌اندازها، چاله‌ها، رانندگی در زمین‌های ناهموار رخ می‌دهد. معمولاً DW باعث شل شدن، آسیب دیدن و یا شکستگی قطعات فرمان یا قطعات سیستم تعلیق خودرو می‌شود.

در چنین شرایطی، کنترل وسیله نقلیه دشوار و سخت است و می‌تواند تهدیدی جدی برای شما و دیگران داشته باشد.

وقتی در حین رانندگی دچار لرزش مرگ شدید، وسیله نقلیه را در اسرع وقت متوقف کرده و با تعمیرگاه خودرو تماس بگیرید.

 

علل لرزش مرگ

لرزش و تزلزل مرگ هنگام رانندگی با سرعت کمتر از 45 مایل در ساعت اتفاق می‌افتد و می‌تواند با ضربه زدن به یک مانع یا چاله شروع شود.

شایع‌ترین دلیل برای رخ دادن لرزش مرگ، قطعات سیستم تعلیق یا قطعات معیوب و ناکارآمد است. اگر سیستم تعلیق جیپ یا هر قسمت دیگری را به تازگی تنظیم کرده باشید، ممکن است با لرزش مرگ مواجه شوید.

 

چگونه لرزش مرگ را در حین رانندگی تشخیص دهیم؟

تشخیص لرزش مرگ آسان است، با این حال، یافتن دلیل آن کمی سخت است.

یکی از دلایل اصلی لرزش مرگ، قطعات آسیب دیده یا شل شده است که به کل سیستم فرمان و تعلیق متصل شده‌اند.

حتی یک قطعه آسیب دیده یا معیوب توانایی تکان دادن کل وسیله نقلیه به صورت مرگبار را دارد.

در صورت مشاهده چنین مشکل می‌توانید با مراجعه به مرکز تعمیرات خودرو آن به موقع رفع کنید.

 

رفع لرزش مرگ

لرزش مرگ به دلیل مشکل فرمان یا اجزای سیستم تعلیق رخ می‌دهد.

هنگام رانندگی در جاده شما می‌توانید لرزش مرگ را تجربه کنید. در این شرایط باید شرعت خود را به آرامی کم کرده و در یک جای مطمئن توقف کنید و زیر خودرو را بررسی کنید و ببینید که آیا قسمتی از خودرو شکسته یا خم شده است یا خیر.

سپس به سایر اجزای سیستم تعلیق نگاهی بیندازید تا علت اصلی لرزش مرگ را پیدا کنید.

 

Front Track Bar

قبل از هر چیزی، باید مراقب Front Track Bar باشید. هر گونه آسیب در این بخش می‌تواند بیشترین آسیب را به وجود بیاورد. با کمک یک آچار، مطمئن شوید که محکم است.

مفصل توپی

برای بررسی مفصل توپی، به جک نیاز دارید تا چرخ جلو را بلند کنید و چرخ را با دستان خود حرکت دهید. در صورت وجود هر آسیب یا ایراد، زمان تعویض آن است.

Tie Rods

از یک دوست برای حرکت دادن چرخ جلو و عقب کمک بگیرید. در حین انجام این کار، میله‌های اتصال را بررسی نمایید. اگر این میله‌ها در حالی که میله ثابت است تکان می‌خورند، باید تعویض شوند.

 

بلبرینگ چرخ

یاتاقان‌های فرسوده چرخ‌ها برای ایجاد تکان در خودرو بسیار تاثیرگذار هستند. در حالی که ماشین روی بالابر است، لاستیک را در بالا و پایین قرار دهید و به طور کامل بررسی نمایید. نشانه‌های فرسوده بودن بلبرینگ، حرکت در داخل لاستیک، صدای تق تق و  فرسودگی نامتقارن تایر است.

جدای از این دلایل عمده، برخی از دلایل رایج دیگر مانند تراز نامناسب یا نامناسب چرخ‌ها نیز دخیل هستند. این می‌تواند دلیل اصلی تکان شدید خودروی شما باشند.

 

عوارض لرزش‌های مرگ آور خودرو

دلیل اصلی این گونه لرزش‌ها و آسیب‌های ناشی از آن، نوسان شدیدی است که در هنگام لرزش مرگ اتفاق می‌افتد. این می‌تواند باعث خرابی و از بین رفتن اجزای سیستم تعلیق شود.

نتیجه گیری

اگر خودروی شما در حین رانندگی مانند لباسشویی قدیمی تان می‌لرزد؛ به احتمال زیاد قلب شما به شدت می‌تپد و دچار اضطراب می‌شوید.

در بیشتر موارد، ارتعاشاتی که تجربه می‌کنید با تراز کردن چرخ‌ها از بین می‌رود و همه چیز درست می‌شود. با این حال، اگر واقعاً فکر می‌کنید که لرزش خودروی شما از بین نرفته و بدتر شده است، علائم، علل و راه حل‌های فوق را بخوانید.

لرزش و تکان خوردن خودرو مشکل مهمی است که برخی از صاحبان وسایل نقلیه با آن مواجه هستند.

از آنجایی که لرزش‌های مرگ بار را می‌توان از بین برد و خودرو را تعمیر کرد، باید قبل از اینکه شرایط بدتر شوند، آنها را در زمان مناسب شناسایی نمایید. از یک متخصص کمک بگیرید تا از بروز مجدد این مشکل در آینده جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *