به هیچ وجه با میخ در لاستیک رانندگی نکنید

میخ در لاستیک

نفوذ میخ در لاستیک ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد؛ بنابراین بهتر است در مورد آن اطلاعات بیشتری داشته باشید.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  vehiclefreak، اگر میخ در لاستیک خودروی شما نفوذ کرده است؛ باید شرایط میخ را با در نظر گرفتن محل، اندازه، عمق و وضعیت لاستیک بررسی کنید.

رانندگی با میخ در لاستیک خطرناک است و ممکن است آسیب زیادتری به تایر یا اجزای چرخ وارد کند.

میخ درون لاستیک نفوذ کرده است

میخ در لاستیک

اگر میخ درون لاستیک خودروی شما نفوذ کرده است، باید وضعیت آن را ارزیابی کنید. بررسی کنید که آیا لاستیک باد و فشار خود را از دست داده یا از قبل پنچر شده است.

محل قرارگیری میخ

شدت آسیب به لاستیک، بستگی به محل قرارگیری میخ دارد.

میخ‌های موجود در ناحیه آج در مقایسه با میخ‌هایی که به دیواره کناری وارد شده اند، آسیب کمتری به وجود می‌آورند. اگر میخ نزدیک دیواره کناری لاستیک نفوذ کرده باشد، ممکن است باعث آسیب دائمی شده و نیاز به تعویض لاستیک را داشته باشید.

اندازه و عمق نفوذ میخ

میزان آسیب وارد شده به لاستیک به اندازه و عمق میخ بستگی دارد. حفره‌های بزرگ‌تر یا عمیق‌تر می‌تواند ساختار لاستیک را ضعیف کرده و باعث انفجار شود.

تعداد میخ‌ها

نفوذ میخ‌های متعدد در لاستیک می‌تواند آن را بیشتر تخریب کند؛ به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

آیا رانندگی با میخ در لاستیک امن است؟

رانندگی با میخ درون لاستیک اصلاً توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است خطرناک باشد. زیرا میخ می‌تواند باعث کاهش فشار باد لاستیک شود و در نهایت بر نحوه کنترل، ترمز و عملکرد کلی خودرو تأثیر بگذارد. علاوه بر این، رانندگی با میخ درون لاستیک می‌تواند آسیب بیشتری به لاستیک و بخش‌های مختلف چرخ مانند رینگ یا سنسور TPMS وارد نماید.

اگر  میخ به لاستیک شما نفوذ کرده؛ اما لاستیک باد خود را از دست نمی‌دهد و میخ در آج گیر کرده است، می‌توانید مسافت کوتاهی را با سرعت کم رانندگی کنید.

اما در صورت هرگونه تغییر در هندلینگ یا نشانه‌های از دست دادن فشار لاستیک، مانند خش خش یا افت ناگهانی فشار باد لاستیک، مراقب باشید و فوراً توقف کنید.

اگر میخ را در لاستیک مشاهده کردید؛ اما لاستیک پنچر نشد، باید لاستیک توسط تعمیرکار بررسی شود تا وی تصمیم بگیرید که آیا نیاز به تعمیر یا تعویض دارد یا خیر؟

در اینجا چند عامل باید در نظر گرفته شود:

اندازه حفرهٔ ناشی از نفوذ میخ

اگر اندازهٔ حفرهٔ میخ در لاستیک بزرگ‌تر از 1/4 اینچ (6 میلی متر) باشد، نمی‌توان آن را تعمیر کرد و باید تعویض شود.

عمق آج

طبق استاندارد، لاستیک‌هایی با عمق آج 2/32 اینچ (1.6 میلی متر) یا کمتر، ناایمن هستند و باید تعویض شوند.

آسیب دیواره جانبی لاستیک

اگر میخ به دیواره جانبی لاستیک وارد شده و یا خیلی نزدیک به آن است، توصیه می‌شود تایر را تعویض کنید. زیرا تعمیر سوراخ در دیواره جانبی لاستیک ایمن نبوده و توصیه نمی‌شود.

تعمیرات قبلی لاستیک

اگر لاستیک قبلاً تعمیر شده، به خصوص در همان ناحیه ای که میخ نفوذ کرده است، بیشتر مستعد خرابی در لاستیک خواهد شد و باید تعویض شود.

عمر تایر

لاستیک‌ها با توجه به برند، عمر محدود دارند که بین شش تا ده سال است. اگر لاستیک روزهای آخر عمر خود را سپری می‌کند، حتی اگر پنچری آن قابل تعمیر است، بهتر است آن را تعویض کنید.

تعمیر حفرهٔ درون لاستیک در خانه

اگر یک میخ کوچک در لاستیک نفود کرده و قابل تعمیر است، می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید.

با این حال، بهتر است بدانید که این دستورالعمل تنها برای حفره‌های ریز روی سطح لاستیک مناسب است. اگر پنچری بیشتر از 1/4 اینچ (6 میلی‌متر) یا نزدیک دیواره کناری لاستیک باشد، توصیه می‌شود به تعمیرگاه بروید و یا لاستیک را تعویض کنید.

 

در ابتدا خودرو را آماده کنید

خودروی خود را روی یک سطح صاف و ثابت و مناسب و خلوت پارک کنید. ترمز دستی را بکشید و موتور را خاموش کنید.

مهره‌ها را شل کرده و خودرو را روی جک قرار دهید

با استفاده از آچار پیچ مهره‌های چرخ آسیب دیده را کمی شل کرده و از جک برای خروج لاستیک استفاده کنید.

چرخ را بردارید

شل کردن مهره‌های گیره را ادامه دهید و در نهایت چرخ را خارج کنید.

میخ را پیدا کرده و جدا کنید

میخ را پیدا کرده و با انبردست آن را با دقت از لاستیک جدا نمایید. بهتر است در این مرحله از عینک استفاده کنید تا از چشمانتان در برابر هرگونه زباله محافظت شود.

حفره را تمیز کنید

دستکش‌های کار خود را بپوشید و از کیت پلاگین لاستیک دسته T برای تمیز کردن حفره  استفاده کنید. ریمر را داخل حفره قرار دهید و چندین بار جلو و عقب حرکت دهید.

ابزار پلاگ را آماده کنید

یک پلاگ لاستیکی را با ابزار دسته T در مرکز قرار دهید.

پلاگ را در حفره قرار دهید

دسته T را با پلاگ به حفرهٔ پنچری فشار دهید تا حدود دو سوم داخل لاستیک شود. سپس، به سرعت ابزار را بیرون بکشید و پلاگ را در لاستیک بگذارید.

پلاگ اضافی را برش دهید

از قیچی استفاده کنید تا مواد اضافی پلاگ را با آج لاستیک صاف کنید.

لاستیک را باد کنید

از یک کمپرسور هوا یا بادکننده برای باد کردن لاستیک با فشار استاندارد استفاده کنید.

چرخ را دوباره نصب کنید

چرخ را دوباره روی خودرو قرار داده و مهره‌ها را با دست ببندید. وسیله نقلیه را با استفاده از جک پایین آورده و آن را بردارید. در نهایت، با استفاده از آچار پیچ را به صورت ستاره ای سفت کنید و مراقب توزیع یکنواخت فشار باشید.

تایر را بررسی کنید

در روزهای بعد، به طور مرتب فشار باد لاستیک را بررسی نمایید تا مطمئن شوید که پلاگ درون حفره ثابت است و نشتی هوا ندارد. اگر متوجه کاهش باد لاستیک شدید، به تعمیرگاه بروید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *