6 فناوری پیشرفته ایمنی خودرو که بسیار اهمیت دارد

فناوری پیشرفته ایمنی خودرو

امروزه ویژگی‌های پیشرفته ایمنی خودرو و فناوری‌های به کار گرفته شده در این بخش، روز به روز به نفع رانندگان پیشرفته‌تر می‌شوند.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از torque، ویژگی‌های ایمنی خودرو، راه دور و درازی را طی کرده‌اند، زیرا شرکت‌های خودروسازی تلاش می‌کنند تا خودروها را ایمن‌تر کنند.

به طور مثال کمربند ایمنی سه نقطه ای به کار گرفته شد تا امنیت کیسه هوا را تکمیل کند. پس از معرفی سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل کشش وارد کار شد.

علاوه بر این خودروهای امروزی با آلیاژ بیشتری از فولاد با مقاومت بالا ساخته می‌شوند که مقاومت بدنه خودرو را بالاتر برده و  توانایی بیشتری برای مقاومت در برابر ضربه‌ها قبل از تغییر شکل داشته باشند.

این فناوری‌ها و پیشرفت‌ها اینجا متوقف نخواهد شد. در اینجا شش فناورس پیشرفته وجود دارد که باید هنگام خرید خودرو به آنها دقت کنید.

هشدار ترافیک از جلو عقب

این فناوری چه کاری انجام خواهد داد: بررسی ترافیک و عابران پیاده که از سمت چپ یا راست خودرو نزدیک می‌شوند.

از آنجایی که بسیاری از ما برای پارک کردن از فضاهای پشت خودرو استفاده می‌کنیم، برای ما راحت‌تر است که هنگام رانندگی مراقب وسایل نقلیه اطرافمان یا عابران پیاده باشیم.

اما چند بار تا به حال به عقب برگشته اید و ناگهان متوجه شده‌اید که یک خودروی بلند مانند SUV، ون پانل یا کامیون در کنار خودروی شما پارک شده است؟

این امر شناسایی و تشخیص اتومبیل‌های اطراف، دوچرخه‌سواران و عابران پیاده را ساده می‌کند.

در پارکینگ‌های چند طبقه، این کار حتی پیچیده‌تر است؛ زیرا بسیاری از رانندگان چراغ‌های جلوی خود را روشن نمی‌کنند.

یک ویژگی امنیتی مانند هشدار ترافیک متقابل جلو وعقب می‌تواند به راننده درباره خطرات نزدیک هشدار دهد و یک سپر ایمنی ثانویه را فراهم کند.

 

ویژگی‌های ایمنی خودرو نظارت بر نقطه کور

این فناوری چه کاری انجام می‌دهد: این فناوری نقاط کور خودرو را تشخیص داده و در صورت وجود خودروی دیگر هنگام تغییر مسیر به راننده هشدار می‌دهد.

مانیتورهای نقاط کور یک ویژگی ایمنی خودرو هستند که باید در همهٔ خودروها در دسترس باشند. آنها می‌توانند خطر تصادفات را تا میزان بالایی کاهش دهند.

به طور مثال در خیابان‌ها دوچرخه سواران زیادی هستند که به هر دلیلی در نقاط کور رانندگان قرار می‌گیرند و احتمال تصادف را بالا می‌برند.

 

سامانه Lane Keeping Assist System

این فناوری چه کاری انجام می‌دهد: به رانندگان کمک می‌کند تا با عملکردهای خودکار فرمان، خودروهای خود را در مرکز یک لاین نگه دارند.

این سامانه وظیفه دارد به رانندگی در بین خطوط خیابان‌ها کمک کرده و از تغییر مسیرهای ناخواسته جلوگیری کند.

بسته به سیستم، ویژگی ایمنی خودرو  LKAS می‌تواند با استفاده از لرزش‌های فرمان و یا هشدارهای صوتی در صورت تغییر مسیر، هشدار دهد.

این ویژگی برای کمک رانندگان حواس پرت مفید است. اما مانند همه ویژگی‌های کمکی رانندگی، همیشه باید به عنوان مکمل باشد و نمی‌توان به صورت صد در صد به آن اتکا کرد.

 

کروز کنترل تطبیقی

این فناوری چه کاری که انجام می‌دهد: کروز کنترل تطبیقی به طور خودکار سرعت و فاصله خودرو را با وسیله نقلیه جلوتر تنظیم می‌نماید.

کروز کنترل تطبیقی که برخی به آن کروز کنترل پویا می‌گویند؛ یک ویژگی راحتی و هم ایمنی است و در رانندگی‌های طولانی مدت یک امتیاز است.

راننده سرعت و فاصله را با خودروی جلویی تعیین و تنظیم کرده و سیستم بقیه کارها را انجام خواهد داد.

اگرچه این سیستم کاربردی است، اما کاملاً مفید نیست. باران و یا دید ضعیف در رانندگی می‌تواند روی آن تأثیر گذاشته و تا زمانی که شرایط و محیط خوب نشود، غیرقابل استفاده خواهد شد.

هشدار خروج از خودرو

این فناوری چه کار  می‌کند: این فناوری قادر است عابران پیاده، خودرو یا دوچرخه سواران را که از پشت نزدیک می‌شوند تشخیص داده و به شما هشدار دهد که در را باز نکنید.

هر راننده این امکان را ندارد که قبل از باز کردن درب و خروج از خودرو، و پشت ماشین را نگاه کند. این ویژگی ایمنی خودرو با در نظر گرفتن این شرایط طراحی شده و به راننده و سرنشینان کمک خواهد کرد.

هشدارهای این سیستم می‌توانند هم صوتی و هم بصری باشند، دومی اگر ماشین حالت روشنایی محیط داشته باشد؛ قابل استفاده است.

مانند تمام ویژگی‌های ایمنی، این فناوری نیز باید به عنوان سیستم دوم دفاعی باشد. به عنوان یک راننده، این وظیفه شماست که همیشه مراقب اطراف خود باشید.

یادآوری صندلی عقب

این فناوری چه کاری انجام می‌دهد: به شما یادآوری می‌کند که قبل از خروج از خودرو صندلی عقب را بررسی کنید.

همه ما وقتی عجله داریم فراموش می‌کنیم کیفمان را با خود ببریم و حتی برخی والدین کودکانشان را در صندلی کودک عقب خودرو جا می‌گذرانند و این خطرناک است.

این ویژگی ایمنی زمانی فعال می‌شود که درب عقب پس از باز شدن قفل خودرو باز شود. هنگامی که موتور خاموش باشد و راننده در را باز می‌کند، هشدار فعال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *