پنج نشانه‌ خرابی ترموستات خودرو و روش جلوگیری از آن

ترموستات

ترموستات خودرو یک دستگاه کنترل دما در سیستم خنک کننده موتور است و وظیفه نظارت همیشگی بر دمای مایع خنک کننده را بر عهده دارند.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  idolz، ترموستات در صورت لزوم جریان مایع خنک‌کننده را تنظیم می‌کنند؛ مایعی که باید از رادیاتور عبور کند تا دمای موتور ثابت باشد.

ترموستات ها از عملکرد و کار، فرایند ساده‌ای دارند. آنها  باید با توجه به دمای رادیاتور، جریان خنک کننده را به رادیاتور باز یا مسدود می‌کنند.

به این ترتیب، زمانی که موتور نیاز به گرم شدن دارد؛ سوپاپ ترموستات جریان مایع خنک کننده را مسدود می‌کند، و وقتی به مایع خنک کننده اجازه  ورود می‌دهد که دمای موتور به پایین آمدن نیاز دارد و موتور داغ شده است.

 

چرا بررسی نشانه های مشکل و خرابی ترموستات مهم است؟

ترموستات

ماشین ها بسیار شبیه انسان ها هستند.

درست مشابه بدن که تحت تاثیر تغییرات دمایی قرار می گیرد، ماشین ها نیز به همین صورت عمل می‌کند. قطعه ای که به شدت مسئول تنظیم تغییرات دما در خودرو است ترموستات نام دارد.

اگرچه اجتناب از مشکلات ترموستات غیرممکن است، اما کار هوشمندانه‌تر این است که یک قسمت خراب را قبل از اینکه به قسمت های دیگر آسیب بزند، تعویض کنید.

جلوگیری از خرابی ترموستات خودرو به برخی عملکرد ها و ملاحظات نیاز دارد.

یکی از این ملاحظات این است که اطمینان پیدا کنیم که مایع خنک کننده منظم و با دقت تعویض شده است تا هوا وارد سیستم نشود.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد؛ منجر به گرم شدن بیش از حد و یا  خراب شدن سنسورهای خودرو می شود.

عامل دیگری که در نگهداری ترموستات باید در نظر گرفته شود، بازرسی بصری است.

کارشناسان توصیه می‌کنند که ترموستات را همزمان با پمپ آب و تسمه تایم بررسی نمایید. تعویض آنها به صورت همزمان باعث می‌شود که شیرها در موقعیت درستی نصب شود.

 

علائم خرابی ترموستات

اطلاعات اشتباه که نشان می‌دهد موتور داغ است

علائم مهم خرابی ترموستات به دلیل داغ شدن بیش از حد موتور است. در این شرایط شما می‌توانید مشکل را شناسایی کنید؛ زیرا گیج دما در خودرو به طور غیرعادی بالا و پایین می رود. این مشکل می‌تواند به دلیل گیرکردن دریچه در یک شرایط بسته باشد. در نتیجه مایع خنک کننده قادر نیست وارد جریان شود و باعث داغ شدن موتور خودرو و آسیب به آن خواهد شد.

تغییرات نامنظم دمای خودرو

معمولاً خرابی ترموستات باعث می‌شود که سیستم خنک کننده به طور اشتباه کار کند و همیشه در نوسان باشد.

با دقت به دمای سنج داشبورد می‌توانید متوجه شوید که آیا سوزن آن دائم در حال نوسان است یا خوب کار می کند.

اگر این اتفاق می افتد، این مشکل به دلیل نوسان دما ناشی از ترموستات معیوب است. یکی از نشانه های ترموستات معیوب و بالا و پایین رفتن دما، خنک شدن بیش از حد آن است. این شرایط برعکس گرم شدن بیش از حد است و موتور هرگز به دمای ایده آل نمی رسد.

این مشکل وقتی رخ می‌دهد که ترموستات باز شده و باعث مشکلات آن می‌شود.

نشتی مایع خنک کننده

مایع خنک کننده به عملکرد عالی موتور در دمای مناسب کمک خواهد کرد و کاهش یا عدم تعادل این مایع می‌تواند بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارد.

اگر مایع خنک کننده خودرو از ترموستات یا زیر خودرو نشت کند، هوا وارد سیستم شده و یا مایع خنک کننده از آن خارج شود.

البته بهتر است بدانید که مایع خنک کننده ممکن است از بخش های مختلف نشت کند، پس بدون بررسی نمی توان با اطمینان بگوییم این مایع نشت داده شده از محفظه ترموستات می آید.

افزایش مصرف سوخت

هم داغ شدن زیاد موتور و هم خنک شدن بیش از حد موتور می توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهند و مصرف سوخت را بالاتر ببرد و عملکرد خودروی شما را تخت تاثیر قرار دهد.

زیرا خودرو نمی تواند به دمای کار مناسب خود برسد.

در این سناریو علائم خرابی ترموستات به احتمال زیاد منجر به افزایش مصرف سوخت و افزایش هزینه های سوخت خواهد شد.

صداهای غیر عادی

صداهایی که از موتور می‌آید می‌تواند نشانه ای از خرابی ترموستات باشد. صداهایی مانند غرغر، تق تق و غرش و ساییدن ممکن است در نتیجه جوشیدن مایع خنک کننده  و ناشی از گیرکردن دریچه یا خراب شدن ترموستات باشد.

خرابی بخاری

اگر در محیط‌های سرد زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد ترموستات شما به جای گیر کردن در حالت بسته، در حالت باز گیر می‌کند. یعنی به جای گرمای زیاد، با مشکل بخاری مواجه می شوید.

این بدان معناست که مایع خنک‌کننده حتی زمانی که موتور به آن نیازی نداشته باشد جریان می یابد. بنابراین اگر در آب و هوای سردتر زندگی می کنید، یا در زمستان رانندگی می‌کنید، بخاری خود را چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *