زمان جابه جایی و چرخش لاستیک‌های خودرو برای حداکثر عمر آن‌ها

چرخش لاستیک‌های خودرو

لاستیک‌ها مهم‌ترین بخش خودرو شما هستند و تنها بخشی هستند که زمین را لمس می‌کنند؛ در این راستا برای افزایش عمر آن‌ها، چرخش لاستیک‌های خودرو امری ضروری است.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از oards،  لاستیک‌ها کنترل می‌کنند که با چه سرعتی بپیچید، در آب‌وهوای بارانی و برفی چقدر می‌لغزید یا وقتی ترمز می‌زنید چقدر زمان می‌برد تا توقف شوید.

چرخش لاستیک‌ها بخش مهمی از  فرایند نگهداری خودرو است. برخی از خودروها به چرخش لاستیک‌ها بیشتر از بقیهٔ خودروها نیاز دارند.

چرخش لاستیک‌های خودرو چیست؟

چرخش لاستیک همان جابجایی چرخ‌ها و لاستیک‌ها از یک سمت خودرو به سمت دیگر است. مثلاً لاستیک جلو سمت راست به عقب سمت چپ  خودرو منتقل می‌شود.

الگوی چرخش لاستیک

اگر لاستیک‌های غیر یک جهت دارید، می‌توان آنها را به هر گوشه‌ای از خودرو جابه جا کرد.

روش استاندارد این است که چرخ‌های جلو را به عقب؛ اما در همان سمت خودرو منتقل کنید. چرخ‌های عقب به سمت جلو در طرف مقابل خودرو منتقل می‌شوند.

لاستیک‌های یک جهت را تنها می‌توان از جلو به عقب جابه جا کرد. یعنی لاستیک جلو سمت راست به سمت عقب سمت راست و لاستیک عقب سمت راست به جلو سمت راست منتقل شود.

چرا باید لاستیک‌های خودرو را بعد از یک مدت زمان معین بچرخانیم؟

چرخش لاستیک‌های خودرو

وسیله نقلیه به دلیل تعادل خود و سرنشینان یا بار روی هر لاستیک، بار اندکی متفاوت بر روی هر تایر وارد می‌کنند.

تنظیمات تراز خودرو نیز از جلو به عقب متفاوت است و حتی از سمت راست به چپ نیز فرق دارد.

ترمزهای جلوی خودروی بزرگ‌تر از ترمزهای عقب هستند؟ با کاهش سرعت، وزن خودرو به سمت جلو منتقل می‌شود. این بدان معنا است که لاستیک‌های جلو بیشتر کار می‌کنند و فشار زیادتری بر دوششان است تا سرعت شما را کاهش دهند.

بیشتر وسایل نقلیه نیز وزن زیادتری در قسمت جلو دارند؛ زیرا موتور در این بخش قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت که لاستیک‌های جلو در بیشتر خودروها سریع‌تر از عقب سایش پیدا می‌کنند.

هرچند وقت به چند وقت باید لاستیک‌ها را بچرخانید:

در این قسمت به این سوال از دید افراد ماهر و برندهای مختلف می‌پردازیم و پاسخ‌های آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

سوبارو ایمپرزا

فاصله زمانی چرخش لاستیک‌های خودرو با عادات رانندگی، تراز و پیشرانه خودرو بستگی دارد.

خودروهای AWD معمولاً به فاصله چرخش لاستیک مکرر نیاز دارند. زیرا هر چهار لاستیک باید دور یکسانی داشته باشند تا به دیفرانسیل آسیب نرسد.

میشلن می‌گوید:

تایرها را هر شش ماه یکبار یا بین 6000 تا 8000 مایل باید بچرخانید.

گودیر می‌گوید:

گودمیر توصیه محافظه کارانه‌ای دارد. آن‌ها به شما پیشنهاد می‌کنند تایرهای خود را هر 3000 تا 6000 مایل بچرخانید و یا مطابق با برند خود عمل کنید.

تایر راک می‌گوید:

تایر Rack یکی از پیشروترین فروشندگان آنلاین تایر است. آنها یک وبلاگ عالی دارند که هر آنچه را که می‌خواهید در مورد فناوری تایر بدانید به شما آموزش می‌دهد.

توصیه‌های موجود در وب‌سایت Tire Rack جامع است. آنها توصیه می‌کنند لاستیک‌ها حداقل هر 3000 تا 5000 مایل باید چرخانده شوند.

لس شواب می‌گوید:

لس شواب بیان می‌کند که قانون خوب این است که لاستیک‌ها را هر 5000 مایل یا بیشتر بچرخانید.

تویوتا می‌گوید:

توصیه‌های چرخش لاستیک تویوتا را می‌توان در کتابچه هر خودروی خاص پیدا کرد. از آنجایی که تویوتا خودروهایی را با انواع پیشرانه تولید می‌کند، توصیه آنها بسته به وسیله نقلیه متفاوت است.

فورد می‌گوید:

فورد وبلاگ خوبی دارد که در آن سوالات رایج، مانند فاصله چرخش لاستیک را جواب می‌دهد. اگر نمی‌توانید توصیه خاصی در دفترچه راهنمای خود پیدا کنید، فورد توصیه می‌کند تایرهای خود را هر 7000 تا 10000 مایل بچرخانید.

اگر شک دارید، دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید. این یک نقطه آغازین عالی است، و شما می‌توانید این توصیه را دنبال کنید، مگر اینکه نوع لاستیک متفاوتی نسبت به لاستیک اولیه را روی خودرو خود نصب کرده باشید.

 

هزینه چرخش تایر چقدر است؟

بسیاری از لاستیک فروشی‌ها این کار را رایگان ارائه می‌دهند. اگر باید هزینه آن را بپردازید؛ این مبلغ نباید بیش از 50 دلار باشد.

آیا می‌توان تایرها را خودمان در خانه بچرخانم؟

اگر جک، پایه جک، آچار و علم استفاده از آنها را دارید دارید، می‌توانید خودتان به راحتی تایرها را بچرخانید.

اگرچه ممکن است این کار در خانه زمان بیشتری ببرد، اما هزینهٔ آن کمتر و به عبارتی صفر است.

می‌توانید از عمق سنج آج لاستیک؛ برای تعیین میزان ساییدگی هر تایر استفاده کنید. عمق آج را در چندین بخش از جمله مرکز و هر دو طرف لاستیک اندازه گیری کنید.

از آنجا، می‌توانید استراتژی چرخش لاستیک خود را تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *