آیا در عصر حاضر بهتر است خودروی برقی بخریم یا بنزینی؟

برقی یا بنزینی

امروزه در بازار انواع مختلفی از خودروها بسته به سوخت شان تولید می‌شوند؛ برخی بنزینی و یا برقی هستند؛ در این میان این سوال مطرح می شود با پیشرفت تکنولوژی آیا بهتر است خودروی برقی بخریم یا بنزینی؟

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  carfromjapan، با ظهور خودروهای برقی، این دو نوع خودروها شروع به رقابت با یکدیگر کرده‌اند. برای انتخاب یک خودروی خوب باید به قیمت، قابلیت اطمینان، هزینه نگهداری، ایمنی و سایر نکات مهم توجه کنید.

خودروهای برقی در مقابل بنزینی:

خودروهای الکتریکی نسبت به خودروی بنزینی بسیار سازگار با محیط زیست هستند. هیچ انتشاری کربنی ندارند و منابع تجدید ناپذیر سیاره را کاهش نمی‌دهند.

در شهرهای بزرگ، استفاده از یک وسیله نقلیه الکتریکی راحت تر است. صدای کمتری دارد و تنها صدای چرخ ها در کابین شنیده می‌شود. علاوه بر این، خودروهای برقی می‌توانند سرعت بیشتری داشته باشند که باعث رانندگی بهتر می‌شود.

 

خودروهای برقی حداکثر ایمنی را فراهم می‌کنند؛ زیرا مجهز به سیستم های مدرن محافظت از راننده و سرنشینان هستند.

مرکز ثقل خودرو به دلیل محلی که باتری قرار دارد به پایین منتقل می‌شود. به همین دلیل، احتمال غلت خوردن کمتری داشته و در مانورها بهتر کنترل می شوند.

علاوه بر این خطر آتش سوزی و انفجار آن به حداقل می‌رسد.

از آنجایی که برق ارزان تر از سوخت خودروها است، در هزینه های راننده نیز صرفه جویی خواهد شد. هزینه سرویس و تعمیر وسایل نقلیه الکتریکی نیز پایین‌تر است؛ زیرا قطعات متحرک کمتری داشته و فشار کمتری به موتور وارد می‌کند.

معایب خودروهای برقی

خودروهای برقی

در حال حاضر قیمت خرید خودروهای برقی بالاتر از هزینه خودروهای معمولی است. این خودروها از 33000 یورو تا 185000 یورو قیمت دارند و هرکسی نمی‌تواند آن را بخرد.

مدت شارژ یک خودروی الکتریکی به ظرفیت باتری آن، جریان الکتریکی و تنظیمات شارژ بستگی دارد.

اگر خودروی برقی را به یک پریز ساده شارژ کنید؛ فرایند کند است؛ زیرا می‌تواند تا 12 ساعت طول بکشد، در حالی که ایستگاه‌های شارژ عمومی قادر هستند که تا 80 درصد شارژ را تنها در 20 تا 40 دقیقه شارژ کنند.

به طور کلی بهتر است باتری یک خودروی برقی در شب شارژ شود، زیرا تعرفه برق پایین بوده و هزینه‌ی شارژ بسیار ارزان است.

علاوه بر این باتری ها خیلی سریع شارژ خود را خالی می‌کنند و نیاز به شارژ دوباره دارند.

همانطور که می‌دانید که همه‌ی باتری صرف فرایند رانندگی نمی‌شود، بلکه برای گرم کردن و خنک کردن ماشین نیز به کار گرفته می شود.

خودروهای برقی حساسیت بالایی نسبت به دمای دارند. طبق تست ها وقتی هوا 5 درجه  گرم‌تر می‌شود؛ ظرفیت باتری 20٪، در صورتی که 12 درجه گرم تر شود تا 50٪ کاهش می‌یابد.

کولر و بخاری خودرو نیز با باتری کار می‌کند.

مزایا و معایب خودروهای بنزینی

خودروهای بنزینی

در مقایسه با خودروهای الکتریکی، خودروهای بنزینی در مدل های متنوع تر و با  قیمت های متفاوت ارائه می‌شوند.

یک موتور بنزینی بسیار ارزان تر از یک موتور الکتریکی است.

از نظر کارایی، خودروهای بنزینی سود کمتری دارند؛ زیرا این خودروها مصرف بالایی دارند و  بنزین نیز گران ترین سوخت است.

علاوه بر این، شما نیاز به تعویض وسایل مصرفی مانند شمع، فیلترها، روغن و غیره دارید.

امروزه خودروهای بنزینی به دلیل افزایش مداوم قیمت سوخت و به دلیل شرایط بد زیست محیطی که ایجاد می‌کنند، از تقاضای کمتری برخوردار هستند. بسیاری از کشورها به سمت خودروهای هیبریدی رفته‌اند، زیرا آنها اقتصادی هستند.

خودروهای هیبریدی

این خودروها یک مرحله انتقالی بین خودروهای معمولی و الکتریکی هستند.

این خودروها بیش از یک موتور دارند و توانایی کار با برق را نیر در خود جای داده‌اند. این خودروها با یک موتور بنزینی کوچک کار می‌کنند و در صورت نیاز به قدرت بیشتر، یک موتور الکتریکی نیز وارد میدان می‌شود.

در نتیجه مصرف سوخت در خودروهای هیبریدی کمتر از خودروهای معمولی است. این خودروها 25 درصد بنزین کمتری مصرف می‌کنند.

در سرعت کم، خودروهای هیبریدی از موتور الکتریکی کمک می‌گیرند و حرکت می‌کنند تا آلایندگی را به صفر می رساند.

این فناوری برای شهرهای بزرگ عالی و کاربردی است؛ شهرهایی که ترافیک بالایی وجود دارد؛ می توان از این خودروها برای مسافت های شهری با سرعت کم استفاده کرد. از سوی دیگر، طراحی خودروهای هیبریدی پیچیده تر است. بنابراین نیاز به رویکرد خاص، تعمیر و نگهداری گران‌تر دارد.

 

به طور خلاصه، آینده از آن وسایل نقلیه الکتریکی است. در واقع می‌توان انتظار کاهش تدریجی قیمت خودروهای الکتریکی را داشت؛ همچنین پیشرفت هایی در بخش برد، باتری و زمان شارژ این خودروها رخ می‌دهد.

خودروهای الکتریکی اولین خودروهایی خواهند بود که به نسل بعدی اتوماسیون و ویژگی های ایمنی مجهز خواهند شد.

رانندگی با خودروهای برقی آسان‌تر، راحت‌تر و ایمن‌تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *