5 علت روشن شدن چراغ ایربگ خودرو

کیسه‌های هوا بخشی از سیستم مهار تکمیلی خودرو (SRS) هستند و یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ایمنی خودرو یه حساب می‌آیند که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد؛ اما چرا چراغ ایربگ خودرو روی داشبورد روشن می‌شود؟

به گزارش پرشین انجین و به نقل از cartreatments، ارزش ایربگ در مواقع اضطراری و یا در هنگام حادثه ناگوار جاده‌ای ثابت می‌شود و با نجات راننده و سرنشین‌ها از آسیب‌های شدید به سر و سایر بدن نشان جلوگیری کرده و به احتمال زیاد جان آنها را نیز نجات می‌دهند.

هنگامی که چراغ ایربگ در خودرو شروع به چشمک زدن می کند و روشن می‌شود، باید علت آن را شناسایی کنید؛ تا در صورت بروز حادثه، ایربگ باز شود و ایمنی شما به خطر نیفتد.

نادیده گرفتن چراغ ایربگ در بین رانندگان بسیار رایج است؛ زیرا بر روند رانندگی معمولی و روزانه تأثیر نمی‌گذارد، اما اگر تصادفی رخ دهد؛ جان شما و سرنشینان به خطر می افنتد و آنجا است که آرزو می‌کردید که ای کاش زودتر مشکل سیستم ایربگ خودرو را حل می‌کردید.

چراغ کیسه هوا چگونه کار می‌کند؟

چراغ کیسه هوا جزو یکی از سه چراغ هشدار دهنده است که در گیج ابزار خودرو روشن می‌شود. این چراغ به شکل‌های زیر بر روی گیج نمایان خواهد شد:

  • به صورت نماد فردی که نشسته است با یک توپ بزرگ در مقابل آنها که نشان دهنده ایربگ است.
  • به صورت کلمه “کیسه هوا”
  • به صورت حروف SRS

منظور همه این چراغ‌ها یکسان است، یعنی مشکلی در سیستم ایربگ خودرو وجود دارد که باعث می‌شود کیسه‌های هوا در زمان حادثه به درستی باز نشود.

دلایل روشن شدن یا چشمک زدن چراغ ایربگ

در اینجا برخی از دلایل رایج برای چشمک زدن یا روشن شدن چراغ ایربگ ذکر شده است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا مشکلات را حل کرده و چراغ ایربگ را خاموش کنید.

شماره 1 – فنر ایربگ باید تعویض شود

عملکرد اصلی فنر کیسه هوا، ثبات بین کیسه هوای راننده و سیم کشی برق است.

نوارهای مدار نازک هستند و فرسوده یا شکننده می‌شوند و باعث می‌شوند ایربگ راننده یک خطای نرم افزاری را به ماژول کنترل کیسه هوا نشان دهد که باعث می‌شود چراغ کیسه هوا چشمک بزند و روشن شود.

مشکل فنر را نمی‌توانید خودتان با ابزار اسکن تعیین کنید. حتی اگر متوجه شوید که این فنر دچار مشکل شده است اما توصیه می‌کنیم برای تعویض به تعمیرگاه بروید.

اگر بخواهید خودتان بخش‌های مختلف ایربگ را به تنهایی و بدون قوانین و اقدامات احتیاطی تعویض کنید، ممکن است آسیب جدی ایجاد شود.

شماره 2 – باتری پشتیبان ایربگ خراب شده است

یکی از رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ ایربگ؛ از کار افتادن باتری پشتیبان ایربگ است. ممکن است باتری به مرور فرسوده شده و باتری آن خالی شده باشد.

این مشکل زمانی حل می شود که باتری کاملاً شارژ شود و این مشکل برطرف شود، اما ممکن است بعد از تعویض و یا شارژ باتری، لازم باشد خطای کد نرم‌افزار را از ماژول کنترل کیسه هوا به وسیلهٔ ابزار اسکن حذف کنید.

شماره 3 – نقص سنسور

سیستم مهار در خودروهای مدرن از بخش‌های متنوعی شامل سنسورهای مختلف تشکیل شده که همگی به کامپیوتر اصلی (ECM یا PCM) خودرو وصل می‌شوند.

هنگامی که یک یا چند عدد از این سنسورها دچار مشکل شوند، کامپیوتر خودرو این مشکل را شناسایی می‌کند و در نهایت چراغ هشدار کیسه هوا را روشن خواهد کرد.

شماره 4 – ماژول کیسه هوا دچار خردگی شده و یا خیس است

ماژول کنترل کیسه هوا در اکثر مواقع زیر صندلی راننده یا سرنشین جلو قرار دارد. بنابراین، اگر خودرو دچار آب گرفتگی شود، ماژول کنترل کیسه هوا دچار رطوبت شده و در مدت کوتاهی دچار خوردگی می‌شود.

ماژول کنترل کیسه هوا، در صورت اتصال کوتاه یا خوردگی، بلافاصله باعث ایجاد یک کد مشکل در خودرو شده و باعث می شود چراغ کیسه هوا در خودروی شما شروع به چشمک زدن کند.

شماره 5 – تصادف

این مشکل به دلیل خرید یک ماشین دست دوم  رخ می‌دهد. اگر خودرو قبلاً دچار تصادف شده و ایربگ‌ها باز شده‌اند، این احتمال وجود دارد که به درستی تعمیر نشده باشد.

زیرا بسیاری از قطعات SRS فقط یک بار مصرف هستند و باید تعویض شوند. قطعاتی شامل فنر، سنسور تصادف، کشنده کمربند ایمنی یا اجزای دیگر باید تعویض شود.

حتی اگر همه قطعات تعویض شده باشند، ECM خودرو باید دوباره ریست و برنامه ریزی شود تا سیستم ایربگ را دوباره تنظیم نماید. اگر ریست به درستی انجام نشود، چراغ کیسه هوا چشمک می‌زند و به هیچ وجه خاموش نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *