چرا روغن موتور بوی بنزین می‌دهد

بوی روغن موتور

وجود بنزین در روغن برای موتور شما مضر است و در واقع می‌تواند به آن آسیب برساند. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا روغن شما بوی گاز می‌دهد و در مورد آن چه باید کرد؟

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  mechanicbase، روغن موتور و بنزین هر دو بوی متمایزی دارند، بنابراین زمانی که به نظر می‌رسد این دو با هم مخلوط شده‌اند، هشدار دهنده است. وقتی روغن بوی بنزین می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از مشکل باشد.

در این راهنما، ما به دلایلی که باعث مخلوط شدن روغن با بنزین می شود می‌پردازیم و راهکارهایی را به شما آموزش می‌دهیم:

چه چیزی باعث می‌شود روغن موتور بوی بنزین بدهد؟

در شرایط عادی، روغن موتور نباید بوی بنزین بدهد. این معمولاً به دلیل مسافت های کوتاه رانندگی یا عدم تعویض روغن اتفاق می افتد. همچنین ممکن است به دلیل مخلوط سوخت غنی، رینگ های بد پیستون، انژکتور معیوب سوخت یا خرابی کاربراتور رخ دهد.

در اینجا لیست دقیقی که چرا روغن بوی بنزین می‌دهد را به شما ارائه کرده‌ایم:

رانندگی مداوم در مسافت های کوتاه

بوی روغن موتور

در حین رانندگی ، بنزین ممکن است به ظرف روغن نشت کند. این نگران کننده نیست، زیرا بنزین پس از گرم شدن ظرف روغن تبخیر می‌شود.

با این حال، اگر تنها مسافت های کوتاهی را رانندگی می‌کنید، روغن آنقدر داغ نمی‌شود که سوخت تبخیر شود؛ در نتیجه در ظرف روغن باقی می‌ماند و بوی بنزین می‌دهد.

مخلوط سوخت خیلی غنی

برای اینکه احتراق ایجاد شود، باید تعادل بین هوا و سوخت باشد. هنگامی که بنزین زیادتر باشد، یک مخلوط سوخت بسیار غنی ایجاد می‌شود.

سیستم به حسگرهای زیادی برای متعادل کردن مخلوط احتیاج دارد. اگر سنسور دمای هوای ورودی، سنسور O2، سنسور دمای مایع خنک‌کننده، سنسور جریان هوای یا سنسور MAP خوب کار نکند، منجر به مشکل شده و بنزین روی ظرف روغن جمع می‌شود و از طریق رینگ‌های پیستون نفوذ می‌کند.

رینگ پیستون خراب

اگر مقدار کمی آسیب به رینگ ها وارد شود، سوخت می‌تواند به داخل روغن نشت کند و بوی بنزین به جای بماند.

در حالی که رینگ ها به راحتی آسیب نمی‌بینند، اما احتمال بروز این مشکل است.

 

انژکتور سوخت معیوب

خودروهای امروزی از انژکتورهای سوخت استفاده می‌کنند. شیر برقی به انژکتورها اجازه می‌دهد تا جریان را تنظیم کرده و رایانه آنچه را که لازم است محاسبه می کند.

هنگامی که شیر برقی خراب شود، بنزین اضافی به داخل روغن نشت می‌کند و با روغن مخلوط می‌شود. هر چه بیشتر ادامه یابد، بوی بنزین بیشتر می‌شود.

تعویض روغن بدون برنامه

حتی در شرایط عادی، مقدار کمی بنزین می‌تواند وارد روغن شود.  با این حال، اگر سرویس منظم انجام نمی دهید و روغن را تعویض نمی کنید، بوی سوخت بیشتر خواهد شد.

کاربراتور معیوب در خودروهای قدیمی

خودروهای مدرن کاربراتور ندارند، اما اگر خودروی قدیمی دارید، ممکن است کاربراتور مقصر باشد. اگر روغن موتور بوی بنزین بدهد، ممکن است کاربراتور آسیب ببیند.

از بین بردن بوی بنزین در روغن موتور

در اینجا مراحلی است که ما به عنوان مکانیک حرفه ای به شما پیشنهاد می‌دهیم؟

بیشتر رانندگی کنید

رانندگی در مسافت های کوتاه برای خودرو خوب نیست و منجر به بوی بنزین می‌شود. هر چند وقت یک بار به یک سفر طولانی تر بروید.

زیاد رانندگی کنید تا موتور به دمای بالاتری برسد. سپس بررسی کنید که آیا باز هم روغن بوی بنزین می‌دهد.

 

کدهای مشکل را بررسی کنید

اگر چراغ Check Engine روشن است، بهتر است کدها را بخوانید تا ببینید مشکل از چیست. اسکنر OBDII را وصل کنید و ببینید چه کدهایی نمایش داده می‌شود.

 

تست تراکم

تست تراکم موتور قابلیت پیستون ها و سوپاپ ها را در فشرده سازی هوا و سوخت بررسی می کند. برای انجام تست به ابزارهای تخصصی نیاز دارید.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید طی کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای این کار را فراهم کنید.

سیستم سوخت را خاموش کنید: موتور در طول تست نمی‌تواند کار کند. خودروهای تزریق سوخت باید در سیستم سوخت غیرفعال شوند. برای پیدا کردن فیوز پمپ و خارج کردن آن، به دفترچه راهنما نگاه کنید.

شمع ها را خارج کنید.

تست را شروع کنید: ابزار تست را وصل کنید. موتور را حداقل شش بار دور دهید. دست های خود را از تمام قرقره ها و تسمه ها دور نگه دارید.

داده ها را ثبت کنید: داده ها را یادداشت کنید. اکثر موتورها دارای تراکم بین 125 تا 175 PSI هستند.

داده ها را ارزیابی کنید: اگر یکی از داده ها پایین تر از بقیه باشد، ممکن است یک سیلندر مشکل داشته باشد. اگر چندین عدد کمتر دارید، ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد.

 

روغن موتور را تعویض کنید

اگر زمان تعویض روغن رسیده ، می‌توانید متوجه شوید که این مشکل شما را برطرف خواهد کرد یا خیر. بیشتر خودروهای دارای روغن معمولی باید هر 3000 مایل روغن شان را تعویض کنند.

سوالات متداول

آیا بنزین موجود در روغن به موتور خودرو آسیب می‌رساند؟

مقادیر کم بنزین در روغن به موتور آسیبی نمی رساند. اما اگر مقدار زیادی بنزین در روغن وجود داشته باشد، می‌تواند ویسکوزیته را کاهش دهد. در این صورت قطعات داخلی روغن‌کاری نشده و احتمال آسیب بیشتر می‌شود.

چگونه بفهمیم که در روغن موتور، بنزین وجود دارد؟

بارزترین علامت بوی سوختگی در روغن است. همچنین دود سفیدی از اگزوز خارج می‌شود و فشار سنج روغن کمی از نرمال پایین تر است. در نهایت، اگر سطح روغن بدون اضافه کردن روغن در حال زیاد شدن باشد، ممکن است به دلیل نشت بنزین به سیستم باشد.

اگر بنزین با روغن در موتور مخلوط شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

از مقدار کمی بنزین در روغن نشت کند هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. با این حال، هنگامی که بنزین زیادی در روغن نشت کند، ویسکوزیته روغن کاهش یافته و در این صورت قطعات داخلی روغن‌کاری نشده و احتمال آسیب بیشتر می‌شود.

چگونه بنزین را از روغن جدا کنیم؟

ابتدا باید بفهمید که چه چیزی باعث نشت بنزین به روغن شده  و آن را برطرف کنید. تا زمانی که نشت سوخت به روغن را متوقف نکنید، تعمیر فایده و معنی ندارد. پس از این کار، می‌توانید روغن و فیلتر را تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *