چرا تعویض دنده اتوماتیک انجام نمی‌شود؟

دنده اتوماتیک

مشکلات سیستم انتقال در صورتی که جدی گرفته نشود؛ خسارت‌هایی زیادی را به بار می‌آورد؛ بنابراین اگر دنده اتوماتیک شما به دنده 3 تغییر نمی‌کند، بهتر است خیلی سریع آن را تعمیر کنید.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از mechanicbase، وقتی با ماشین رانندگی می‌کنید، در حالت عادی گیربکس به طور یکپارچه بین دنده‌ها جابجا خواهد شد، اما همیشه اینطور نیست. اگر مشکلی در گیربکس باشد، در تعویض دنده‌ها دچار مشکل شود.

اگر گیربکس خودکار به دنده سوم تغییر نکند، ممکن است خودرو مشکلاتی داشته باشد.

مشکلات مربوط به تعویض گیربکس اتوماتیک به دنده 3 به مایع گیربکس مربوط می‌شود. با این حال، گیربکس نیز ممکن است به دلیل مبدل گشتاور معیوب، PCM  خراب و یا شیر برقی تعویض دنده که مشکل دارد، دچار نقض شود.

در اینجا لیست دقیق از مشکلاتی را به شما ارائه می‌دهیم که چرا گیربکس شما به دنده 3 تغییر نمی‌کند:

مایع سیستم انتقال آلوده است

مایع سیستم انتقال

مایع سیستم انتقال برای روانکاری چرخ دنده‌ها و قطعات متحرک ضروری است. این مایع شبیه به روغن موتور است، با این تفاوت که به طور خاص برای گیربکس طراحی شده است. هنگامی که مایع انتقال قدیمی می‌شود، خاک و زباله درون آن جمع می‌شود.

مایع گیربکس آلوده، تعویض دنده را دشوارتر می‌کند.

اگر گیربکس شسته نسده و تعویض نشود، می‌تواند به گیربکس آسیب برساند.

شیر برقی تعویض دنده خراب است

در درون گیربکس، چندین شیر برقی تعویض دنده وجود دارد که در صورت فراخوان  TCM، وظیفه تعویض دنده‌ها بر عهده دارند. اگر یکی از این بخش‌ها خراب شود؛ باعث ایجاد مشکل در تعویض دنده‌ها، از جمله دنده 3 خواهد شد.

مبدل گشتاور معیوب است

مبدل گشتاور وظیفه درگیر کردن و جدا کردن گیربکس از موتور را بر دوش دارد. این بخش شامل اجزای مهمی مانند استاتور و توربین است.

هر یک از بخش‌ها در مبدل گشتاور ممکن است از خراب شده و باعث لغزش گیربکس شود. همچنین باعث ایجاد مشکل در تعویض دنده خواهد شد.

PCM یا TCM معیوب

هنگامی که PCM یا TCM خراب شوند، عملکرد سیستم انتقال پایین می آید. PCM یا TCM وظیفه کنترل گیربکس را بر عهده دارد و به عنوان مغز سیستم عمل می‌کند.

با مشکل PCM، ممکن است نشانه‌های دیگری نیز بروز کند. چراغ چک موتور یکی از این نشانه‌ها است. ممکن است تا زمانی که مشکل رفع نشود، خودرو به حالت Limp Mode برود.

وقتی تعویض دنده اتوماتیک انجام نشود؛ چه باید کرد

سطح مایع سیستم انتقال را بررسی کنید

اولین قدم، بررسی مایعات است. مگر اینکه وسیله نقلیه شما دارای گیربکس مهر و موم شده باشد.

علاوه بر این رنگ مایع نیز اطلاعات زیادی در مورد گیربکس ارائه می‌دهد. اگر مایع سالم باشد، رنگ آن قرمز صورتی است.

اگر قهوه ای باشد؛ نشان دهندهٔ آن است که زمان شستشوی مایع گیربکس فرا رسیده است.

کدهای مشکل را بررسی کنید

هنگامی که کامپیوترهای خودرو ایراد دارند، یک کد خطا نشان داده می‌شود. می‌توانید کدها را بخوانید و مشکل را شناسایی کنید.

با تعمیرکار تماس بگیرید

تعمیرات سریع و به موقع می‌تواند مشکلات بزرگ‌تر سیستم انتقال را در جاده کاهش دهد.

سوالات متداول
چه چیزی باعث می‌شود که تعویض دندهٔ اتومات انجام نشود؟

به دلیل پیچیدگی، چندین دلیل ممکن است مانع از تعویض دنده اتوماتیک شود.

اولین چیزی که باید بررسی شود  سطح مایع انتقال است که ممکن است کم  شده و یا آلوده باشد.

سایر احتمالات عبارتند از: شیر برقی تعویض دنده خراب باشد، مبدل گشتاور خراب باشد، و ماژول کنترل گیربکس معیوب شده باشد. علاوه بر این، انواع مختلفی از سنسورهای موتور و خودرو وجود دارد که داده‌های لازم برای گیربکس را ارائه می‌دهد. استفاده از ابزار اسکن OBD2 برای بررسی کدهای خطا نیز پیشنهاد داده می‌شود.

 

چگونه می‌توان گیربکس اتومات را تعمیر کرد؟

اگر گیربکس اتوماتیک با مشکل عدم تعویض دنده یا لیز خوردن مواجه است، بررسی سطح مایع سیستم انتقال اولین کاری است که باید انجام شود.

این سیال اگر کم باشد، بیش از حد داغ شده و توانایی برای جابجایی اجزای مکانیکی را ندارد. اگر این کار را نکرد، بررسی کدها ممکن است به شناسایی مشکل کمک کند.

گرفتگی یا فرسودگی شیر برقی یک مشکل رایج است، به خصوص در گیربکس‌هایی که تغییرات مایع سیال آنها بررسی نمی‌شود.

آیا مایع انتقال کم می‌تواند باعث عدم تعویض دنده شود؟

بله، در صورت پایین بودن سطح مایع، گیربکس اتوماتیک با مشکل تعویض دنده یا حتی لیز خوردن مواجه می‌شود. اگر مقدار مایع کم باشد، مایع انتقال بیش از حد گرم شده و بر خواص هیدرولیکی آن تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، عملکرد گیربکس تحت تأثیر قرار می‌گیرد، زیرا از مایع انتقال کم و بی کیفیت برای حرکت اجزای مکانیکی استفاده می‌کند. به همین دلیل است که بررسی منظم سطح مایع برای گیربکس اتوماتیک بسیار مهم و حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *