معنی چراغ‌های هشدار روی داشبورد خودرو

چراغ‌های هشدار روی داشبورد خودرو

ممکن است در حین رانندگی ناگهان متوجه‌ی  علامت قرمز روی داشبورد شوید که شروع به چشمک زدن می‌کند؛ معنای این چراغ‌های هشدار روی داشبورد چیست؟

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  cars24، خوشبختانه، بسیاری از این چراغ‌های هشدار داشبورد در خودروها به سادگی خاموش می‌شوند و مشکلی وجود ندارد.

در همین راستا اطلاع از معانی چراغ‌های هشدار خودرو می‌تواند بسیار مفید باشد.

خودروهای مدرن دارای ابزار دقیق و سنسورهای دیجیتالی هستند که رفتار و سلامت خودروی شما را ردیابی می‌کنند.

درک اهمیت این چراغ‌های هشدار  روی داشبورد می‌تواند به شما کمک کند تا از خرابی کامل خودرو جلوگیری کنید.

انواع چراغ‌های هشدار روی داشبورد خودرو

چراغ هشدار ترمز

این چراغ هشدار نشان دهندهٔ آن است که فشار روغن ترمز بسیار پایین است.

این نشان دهندهٔ یک موقعیت خطرناک است؛ زیرا ممکن است ترمزی خودرو از کار بیفتد.

وقتی این علامت بر روی داشبورد خودرویتان ظاهر شد؛ بهتر است با سرعت متوسطی رانندگی کنید و از ترمزهای ناگهانی جلوگیری کنید.

حتی اگر چراغ روشن و خاموش شود، باز هم بهتر است سطح روغن ترمز خود را بررسی کنید.

چراغ هشدار ایربگ

چراغ هشدار ایربگ

این چراغ هشدار نشان می‌دهد که مشکلی در سیستم کمربند ایمنی یا کیسه هوا رخ داده است. وقتی این چراغ روشن شود؛ به هیچ وجه رانندگی ایمن نیست.

اگر سیستم کیسه هوا خراب شود، ممکن است یک یا چند کیسه هوا در حین تصادف باز نشوند یا حتی ممکن است به طور غیرمنتظره ای باز شده و منجر به برخورد و آسیب شود.

چراغ هشدار فرمان هیدرولیک

این چراغ هشدار نشان می‌دهد که فرمان برقی خراب است و باید علت آن را بررسی کنید. هنگامی که این چراغ هشدار را مشاهده کردید، بهتر است در یک مکان توقف کرده و پس از 30 ثانیه خودرو را مجدداً روشن کنید.

چراغ هشدار دمای موتور

وقتی موتور بیش از حد داغ شود، این چراغ روشن خواهد شد. وقتی چراغ قرمز رنگ شد، باید بایستید و منتظر بمانید تا موتور خنک شود. گرمای بیش از حد موتور می‌تواند خسارت زیادی را به موتور شما وارد کند. شما باید خیلی سریع آن را بررسی کنید.

چراغ هشدار روغن

این چراغ هشدار نشان دهندهٔ آن است که فشار روغن موتور بسیار پایین است. این کاهش فشار روغن می‌تواند ناشی از کثیف شدن و قدیمی بودن روغن، سطح پایین روغن یا نشت روغن باشد.

با روشن شدن چراغ هشدار، رانندگی کردن اصلاً امن نیست. بهتر است از حرکت بایستید و موتور را خاموش کنید و سطح روغن یا علائم نشت روغن را بررسی کنید.

چراغ‌های هشدار مربوط به ایمنی:

چراغ یادآوری کمربند ایمنی

هشدار کمربند ایمنی نشان می‌دهد که کمربند ایمنی بسته نشده است. این هشدار زمانی روشن خواهد شد که یک نفر کمربند ایمنی خود را نبسته باشد. بستن کمربند ایمنی ساده‌ترین روش برای خاموش کردن این هشدار است.

اگر پس از بستن کمربند ایمنی این چراغ روشن ماند، باید آن را بررسی کنید.

علامت هشدار باز بودن در

اگر یک یا چند درب خودرو باز باشد، این علامت هشدار روشن خواهد شد.  اگر یک یا چند درب خوب بسته نشده باشند، این علامت هشدار آشکار می‌شود. برای رفع مشکل ابتدا درها را باز کرده و سپس به درستی ببندید تا چراغ هشدار خاموش شود.

علامت باز بودن کاپوت

این علامت نشان می‌دهد که درب کاپوت خودرو باز شده یا به خوبی بسته نشده است. اگر در سیستم قفل کاپوت مشکلی باشد؛ چراغ روشن می‌شود.

نماد قفل فرمان

این چراغ زمانی روشن می‌شود که احتراق در حالت خاموش بوده و قفل فرمان درگیر شده است.

علامت هشدار گیربکس اتوماتیک

اگر مشکلی در گیربکس اتوماتیک رخ دهد، چراغ هشدار فعال خواهد شد. هنگام روشن شدن این علامت خودرو را متوقف کنید.

چراغ‌های مربوط به روشنایی خودرو

چراغ هشدار شارژ باتری

اگر روی داشبورد نماد باتری ظاهر شد، مشکل در شارژ باتری است. این نشانگر ممکن است در هنگام شارژ بیش از حد باتری نیز روشن شود. وقتی این چراغ هشدار روشن شد، خیلی زود باتری خود را بررسی کنید.

چراغ هشدار سوخت کم

این نشانگر به راننده اعلام می‌کند که مخزن بنزین رو به اتمام است و باید در نزدیک‌ترین پمپ بنزین توقف کنید.

نشانگر نور پایین

هر زمان که چراغ‌های نور پایین فعال شوند، یک علامت روی داشبورد ظاهر می‌شود. این نماد دارای پرتوهایی است که نشان می‌دهد چگونه نور چراغ روشن شده است.

نشانگر نور بالا

این علامت را زمانی مشاهده می‌کنید؛ که چراغ‌های نور بالا فعال باشند. این نماد دارای پرتوهایی است که نشان می‌دهد نور به سمت بالا است.

چراغ‌های هشدار رایج:

چراغ هشدار فشار باد تایر

هدف از این چراغ هشدار این است که به شما اعلام کند که فشار باد تایر پایین است و ممکن است خطرناک باشد. اگر چراغ روشن است، یعنی یک یا چند تایر کم باد شده و باید علت افت فشار را بررسی کنید.

چراغ امنیتی

چراغ امنیتی نشانگر سیستم ضد سرقت خودرو است. اگر در زمان خاموش بودن خودرو  این چراغ روشن شده و یا چشمک می‌زند و برای روشن کردن خودرو مشکل ندارید، جای نگرانی نیست.

این نشان می‌دهد که سیستم ضد سرقت شما کار می‌کند. اگر  این چراغ امنیتی در صورت روشن شدن موتور باز هم روشن می‌شود و یا نمی‌توانید ماشین را روشن کنید، سیستم ضد سرقت خودروی شما مشکل دارد.

چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل

به عنوان فرایند بررسی، هر زمان که خودروی خود را روشن می‌کنید، باید چراغ هشدار ABS روشن شود. اگر چراغ همانطور روشن بماند، به این معنی است که ABS مشکل دارد، سطح سیال پایین است، سنسورها خراب شده و یا ABS خاموش است.

چراغ نشانگر مایع ضد یخ

چراغ نشانگر مایع ضد یخ، همانطور که از نام آن مشخص است، نشان می‌دهد که آیا مایع کم است یا خیر. شما باید مایع را به مقدار لازم پر کنید.

چراغ هشدار خروج از لاین

این چراغ هشدار برای جلوگیری از تصادفات ناشی از خروج از لاین طراحی شده است. این در خودروهای مدرن تعبیه می‌شود.

اگر مشاهده کردید که این سیگنال روشن شده، باید روی رانندگی تان تمرکز کنید و در لاین خود رانندگی کنید.

چراغ‌های هشدار پیشرفته:
چراغ کروز کنترل

هر زمان کروز کنترل فعال شود این چراغ روشن می‌شود.

ممکن است خودروی شما از دو رنگ مختلف چراغ هشدار استفاده کند تا به شما اطلاع دهد که کروز کنترل در چه شرایطی است.

رنگ چراغ هشدار به شما نشان می‌دهد که کروز کنترل خراب شده یا خیر. اگر چراغ وقتی که کروز کنترل درگیر نیست روشن شود، ممکن است به دلایلی مانند سوختن فیوز یا مشکل در سنسور سرعت باشد.

چراغ هشدار برخورد با مانع

هنگامی که خودرویی به صورت خطرناک به یک خودرو، شی یا عابران پیاده نزدیک می‌شود، یک پیام هشدار نشان داده می‌شود. برخی از خودروها دارای سنسورهایی هستند که برخورد از جلو، کناره‌ها و عقب را تشخیص می‌دهند. اگر این هشدار را مشاهده کردید، آماده ترمز کردن یا هدایت خودرو به سمت ایمن‌تر باشید.

چراغ محدود کننده سرعت

این علامتی است که با فعال شدن محدودیت سرعت روشن می‌شود. برای جلوگیری از حرکت بیشتر از سرعت مشخص شده، راننده ممکن است محدودیت سرعت لحاظ کند.

چراغ کنترل سربالایی

هر زمان که سیستم کنترل شیب درگیر باشد، این علامت روشن خواهد شد. با کمک این سیستم می‌توانید سرعت ثابتی را در حین پایین آمدن از شیب حفظ کنید.

چراغ کمکی حرکت بین لاین

وقتی این چراغ روشن باشد، این عملکرد فعال می‌شود و می‌تواند خط کشی‌های جاده را تشخیص دهد تا به راننده کمک کند در همان لاین حرکت کند.

 

نتیجه گیری

خودرو ممکن است با استفاده از چراغ‌های هشدار دهندهٔ روی داشبورد با شما ارتباط برقرار کند تا مشکلات داخلی یا خارجی را به شما نشان دهد.

این چراغ‌های هشدار ممکن است به دلایلی روشن شوند. بنابراین، شما باید مشکل را ارزیابی کرده و بررسی کنید که آیا خودروی شما ارزش این تعمیرات را دارد یا خیر.

سوالات متداول
چگونه می‌توان تشخیص داد که خودرو نیاز به تعمیر دارد؟

خودروی امروزی به مراتب مجهزتر هستند و در صورت بروز مشکل به شما هشدار خواهند داد. خودروها این کار را از طریق چراغ‌های هشدار روی داشبورد انجام می‌دهند.

چراغ هشدار در خودرو چه معنایی دارد؟

شما باید از معانی چراغ‌ها و نشانگرهای هشدار روی داشبورد خودرو مطلع باشید. چراغ‌های داشبورد به رنگ سبز، زرد یا قرمز ممکن است نشان دهنده هشدارهای مختلفی باشند.

مهم‌ترین چراغ هشدار در خودرو چیست؟

چراغ‌های قرمز نشان دهندهٔ مشکلات مهمی هستند که نیاز به توجه و درمان سریع دارد.

آیا چراغ‌های اخطار برای خودروهای مختلف متفاوت است؟

با تغییرات متوسط در همه خودروها، اکثر آنها دارای مجموعه استانداردی از نشانگرها و نمادهای داشبورد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *