چرا کاپوت ماشین بسته نمی‌شود؟

کاپوت ماشین

وقتی کاپوت ماشین را می‌بندید، انتظار دارید بسته شود؛ اما وقتی مشکلی داشته باشد به خوبی بسته نمی‌شود؛ اما چطور می‌توان مشکل را حل کرد؟

به گزارش پرشین انجین و به نقل از cartreatments ، قبل از اینکه بفهمیم چرا کاپوت ماشین به درستی کار نمی‌کند، باید در وهله اول نحوه عملکرد آن را یاد بگیرید.

در ابتدا باید تمام اجزای اصلی قفل کاپوت را بررسی کنیم. با اینکه هر مجموعه کاپوت خودرو در مدل‌های مختلف کمی متفاوت است، همه آنها از اصول یکسانی استفاده می‌کنند و قطعات یکسانی دارند.

وقتی که می‌خواهید قفل کاپوت را باز کنید، باید اهرمی را بکشید که به کابل آزادکننده متصل می‌شود. کابل قفل را می‌کشد تا کاپوت را آزاد کرده و بتوانید آن را باز کنید!

استاپ کابل

استاپ کابل به کابل آزاد کننده متصل است و مانع از کشیده شدن کامل کابل می‌شود. در واقع، وقتی کابل را می‌کشید، این کابل متوقف شده و چفت را می‌کشد.

ضربه گیر و پیچ تنظیم کننده

ضربه گیر یک قطعه لاستیکی است که بین قفل و کاپوت قرار می‌گیرد تا از اتصال فلز به فلز جلوگیری کند.

پیچ تنظیم به شما این امکان را می‌دهد که میزان کشش روی کابل آزاد را تنظیم کنید.

فنر

وقتی کابل رها را می‌کشید، به کشش فنری که قفل را می‌بندد فشار وارد می‌شود. کشش فنری همیشه در تلاش است تا چفت را ببندد. به همین دلیل وقتی کابل رها را نمی‌کشید، همه چیز در حالت بسته می‌ماند.

نگهدارنده

نگهدارنده، که به عنوان کیت نگهدارنده نیز است، هر زمان که آن را می‌کشید یا وقتی که ثابت است، کابل را در جای خود نگه می‌دارد. نگهدارنده مانع از آویزان شدن و گیر کردن هر چیز در محفظه موتور می‌شود.

چفت

چفت از دو قطعه تشکیل شده است که شامل ضامن روی کاپوت و چفت در محفظه موتور است و این دو قسمت با یکدیگر کار می‌کنند تا کاپوت بسته بماند.

چفت به هم فشار می‌آورد تا اتصال فلز روی فلز ایجاد شود؛ تا در هنگام رانندگی در جاده، کاپوت بسته بماند!

چرا کاپوت ماشین تا آخر بسته نمی‌شود؟

اگر کاپوت بسته یا قفل نمی‌شود، مشکلی جدی است که باید حل شود. حالا که در مورد بخش‌های مختلف و نحوه کار آنها می‌دانید، بهتر می‌توانید مشکلات آن را حل کنید.

 

شماره 1 – کشش نامناسب کابل

با گذشت زمان کشش روی کابل آزاد کننده قفل کاپوت می‌تواند شل شده و وقتی این اتفاق رخ داد، قفل کاپوت قفل نمی‌شود. با این حال، اگر آن را بیش از حد سفت کنید، کاپوت به درستی بسته نمی‌شود.

وقتی این اتفاق رخ داد، آزاد کردن کابل به فنر فشار می‌آورد و به همین دلیل قفل همیشه باز شده و پس از رها شدن آن نمی‌تواند به درستی بسته شود.

شماره 2 – دستگیره کاپوت مشکل دارد

تنها روشی که قفل کاپوت کار می‌کند این است که وقتی کاپوت را می‌بندید، قفل روی کاپوت و ضامن در محفظه موتور در یک راستا  و روبه روی هم قرار می‌گیرند. اگر هر یک از قطعات کمی مشکل داشته باشد، در حال بستن کاپوت، فلز روی فلز قرار می‌گیرد و ضامن به خوبی کار نمی‌کند.

شماره 3 – گیره کاپوت آسیب دیده و زنگ زده

در حالی که شکستن فلز واقعی روی کاپوت بسیار نادر است، اما ممکن است زنگ بزند و خراب شود.

اگر این اتفاق رخ دهد؛ دچار مشکل شده و کار نمی‌کند. اما اگر همه چیز کار کند، می‌توانید کاپوت را درست بالا بکشید.

شماره 4 – روانکاری ضعیف

اگر هر یک از بخش‌های فلزی قفل کاپوت خشک یا خورده شود، ممکن است گیر کند و آزادانه حرکت نکند.

عدم روانکاری باعث می‌شود فنر برگشتی نتواند به حالت عادی بازگردد و این باعث می‌شود که چفت به خوبی تنظیم نشود و کار نکند.

شماره 5 – فنرهای شکسته شده و زنگ زده است

فنرهای روی چفت قفل را بسته نگه می‌دارند و زمانی که کابل‌های رهاسازی کاپوت را می‌کشید به فنرها فشار می‌آورد تا باز شود. اما اگر فنرها از کار بیفتند، در اثر زنگ زدگی یا به دلیل آسیب، فنر فشار نمی‌آورد تا قفل را ببندد.

شماره 6 – آسیب ناشی از تصادف

اگر قسمت جلویی خودرو تصادف کرده است، ممکن است با بستن شدن کاپوت مشکل داشته باشید.

بعد از تصادف، همه بخش‌های خودرو ممکن است جابجا شده و یا بشکند. شاید کاپوت یا قسمتی از موتور بعد از تصادف در محل مناسب قرار نداشته باشد.

شاید نیروی ناشی از تصادف باعث شکستن یک قطعه روی قفل کاپوت شده باشد.

در هر صورت در این شرایط کاپوت به درستی کار نمی‌کند.

بهتر است ابتدا تمام آسیب‌های ناشی از تصادف را بررسی و رفع کنید. سپس، می‌توانید متوجه شوید که چرا کاپوت به خوبی بسته نمی‌شود.

 

اگر کاپوت خودرو تا آخر بسته نشود چه باید کرد؟

اگر کاپوت خودرو تا آخر بسته نشود، نباید وسیله نقلیه خود را روشن کنید و رانندگی کنید. ممکن است کاپوت در حین رانندگی در جاده باز شود. این ممکن است  به اجزای مختلف خودرو آسیب برساند و همچنین شما نتوانید چلو را ببینید.

این ممکن است برای شما و همه افراد دیگر خطرناک باشد، بنابراین اگر کاپوت تا آخر بسته نشد، به هیچ وجه نباید رانندگی کنید.

می‌توانید قبل از رانندگی وقت بگذارید و مشکل را برطرف کنید، اما اگر نمی‌توانید آن را تشخیص دهید، یا باید خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید یا یک مکانیک حرفه‌ای به نزد شما بیاید.

آیا می‌توان با کاپوت شکسته رانندگی کرد؟

بستگی به این دارد که قفل کاپوت به چه صورت شکسته است. اگر قفل، کاپوت را بسته نگه نمی‌دارد، نباید خودرو خود را روشن کنید.

با این حال، اگر قفل کاپوت نمی‌گذارد کاپوت را باز کنید، می‌توانید وسیله نقلیه خود را حرکت دهید.

اگر کاپوت در حین رانندگی باز شد چه باید کرد؟

اگر در حین رانندگی کاپوت باز شد، چند کار مهم است که باید انجام دهید.

ابتدا شروع به کاهش سرعت کنید و سعی کنید از جاده خارج شوید. اگر کاپوت شیشه جلو و دید شما را پوشانده، لازم است از خودرو پایین بیایید و مشکل را رفع کنید.

اگر بتوانید کاپوت را ببندید و آن را در جای خود قرار دهید می‌توانید دوباره رانندگی کنید.

هزینه تعمیر کاپوت

اگر وسیله نقلیه شما به یک قفل کاپوت جدید و یک کابل آزاد کننده کاپوت جدید نیاز داشته باشد، بین 250 تا 400 دلار هزینه دارد. یک قفل جدید حدود 100 دلار قیمت دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *