چرا ضد یخ خودرو کم شده، اما خودرو نشتی ندارد؟

ضد یخ خودرو

مایع خنک کننده که به عنوان مایع رادیاتور و ضد یخ نیز شناخته می‌شود، برای هیدراتاسیون سیستم خنک کننده و خودرو ضروری است.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  carfromjapan، مشکلات مربوط به ضد یح یکی از دلایل اصلی خرابی خودروها در بزرگراه‌ها است.

نظارت بر سطح  ضد یخ و وضعیت آن بخش مهمی از فرایند نگهداری خودرو است. به طور کلی، اگر خودرو مقدار زیادی از ضد یخ را از دست می‌دهد، باید نشتی داشته باشد.

با این حال، خودرو ممکن است ضد یخ را از دست بدهد اما نشتی نداشته باشد. در این شرایط مشکل از کجاست و چه کاری باید انجام دهیم؟

از دست دادن ضد یخ در خودرو، بدون نشتی قابل مشاهده، ممکن است ترسناک به نظر برسد. اما، همه چیز آنقدر که به نظر می‌رسد پیچیده نیست.

سیستم ضد یخ ضعیف، بخش‌های معیوب یا تغییر سریع سبک رانندگی ممکن است باعث کاهش سطح ضد یخ در خودرو شود.

هنگامی که سطح ضد یخ بدون هیچ نشتی قابل مشاهده پایین آمد، این بخش‌ها می‌توانند مقصر باشند:

سیستم خنک کننده سرریز است

پر کردن بیش از حد سیستم خنک کننده می‌تواند دلیل ناپدید شدن بدون دلیل آن باشد. شما باید مایع را در سطح مورد نیاز نگه دارید؛ نه بیشتر و نه کمتر.

یک برچسب COLD/MIN روی مخزن وجود دارد که سطح ضد یخ ایده آل را در هنگام سرد بودن موتور به شما یاداوری می‌کند. مایع خنک کننده در رادیاتور باید درست زیر این بخش قرار بگیرد و سر ریز نشود.

یک حفرهٔ درونی

وقتی مایع خنک‌کننده خودرو بدون دلیل کاهش می‌یابد، اما نشتی قابل مشاهده نیست، چندین بخش ممکن است دچار مشکل شده باشند. این می‌تواند ناشی از یک واشر سر دمیده شده، سر سیلندر شکسته، حفره‌های سیلندر آسیب دیده یا نشت منیفولد باشد.

همچنین می‌تواند ناشی از یک قفل هیدرولیک باشد.

اگر ضد یخ بدون هیچ دلیل مشخص کاهش می‌یابد، این قطعات را از نظر ترک خوردگی، آسیب یا نقص بررسی کنید.

هر یک از این مسائل می‌تواند موتور را در طولانی مدت دچار مشکل کرده و از بین ببرد. با این حال، اگر مکانیک هیچ اثری از گازهای خروجی در مایع خنک کننده پیدا نکند، مشکل آنقدر ها حاد نشده است. یعنی هنوز مایع به موتور نرسیده است.

درپوش فرسوده رادیاتور

درپوش رادیاتور ممکن است به مرور زمان فرسوده شود و در هنگام رانندگی باعث خروج ضد یخ شود. گرفتگی سیستم رادیاتور نیز می‌تواند مشکل ایجاد کند؛ زیرا جریان مایع را مسدود می‌کند. هنگامی که مایع خنک کننده بدون هیچ دلیلی ناپدید شد، رادیاتور را بررسی کنید.

در این شرایط باید درپوش فرسوده رادیاتور را تعویض کنید.

موتور بیش از حد گرم شده است

گرمای بیش از حد موتور و مایع خنک کننده ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. از دست دادن مایع می‌تواند منجر به گرمای بیش از حد شود، اما گرمای بیش از حد نیز می‌تواند سطح مایع ضد یخ را کاهش دهد.

در این شرایط تنها باید مخزن را تا حداکثر خود پر کنید و مراقب وضعیت موتور و میزان مصرف مایع خنک کننده باشید.

استفاده از دماسنج به شما نشان می‌دهد که آیا موتور گرم‌تر از استاندارد کار می‌کند یا خیر. اگر اینطور است، ماشین را نزد مکانیک ببرید تا علت گرم شدن زیاد خودرو را پیدا کند.

حل این مشکل، در نهایت مشکل کم شدن ضد یخ را حل خواهد کرد.

شرایط دیگری که می‌تواند باعث از دست رفتن مایع خنک کننده شود؛ در زمانی که نشتی نداشته باشد عبارتند از: رانندگی طولانی در سربالایی، حمل بارهای سنگین با خودرو، خراب شده سیستم چرخش مجدد گاز خروجی (EGR) و پمپ آب فرسوده.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *