نشانه‌های سوختگی فیوز استارت و رفع آن

سوختگی فیوز استارت

رمزگشایی سیستم الکتریکی خودرو می‌تواند دلهره آور باشد، اما درک قسمت‌های کلیدی مانند فیوز استارت نقطه خوبی برای آغاز است.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  thecarcolony، فیوز استارت بخش مهمی از سیستم جرقه زنی خودرو، بین کلید استارت و موتور استارت قرار دارد و هر دفعه که کلید استارت را می‌چرخانید، موتور به آرامی روشن خواهد شد.

فیوز استارتی که دچار مشکل شده می‌تواند باعث بد استارت خوردن خودرو و یا مشکلات دیگر شود..

فیوز استارت چه کاری انجام می‌دهد؟

فیوز استارت که شیر برقی استارت نیز نام دارد، یک کلید الکتریکی برای موتور استارت در خودروی شما است. وقتی که کلید را می‌چرخانید، فیوز جریان الکتریکی کمی را از سوئیچ احتراق دریافت کرده و آهنربای الکتریکی در داخل فیوز فعال می‌شود.

این آهنربا کنتاکت‌های داخلی را می‌بندد و جریان زیادتری را به موتور استارت می‌فرستد.

این کار در روشن کردن موتور خودرو بسیار اهمیت دارد. بدون فیوز استارت، استارت قدرت کافی برای چرخاندن موتور را ندارد و خودرو روشن نمی‌شود.

چه چیزی باعث می‌شود فیوز استارت خراب شود؟

مانند تمام قسمت‌های یک خودرو، فیوز استارت در طول زمان دچار فرسودگی و پارگی می‌شود.

گرما و ارتعاش و مشکلات الکتریکی مانند اتصال کوتاه یا اضافه بار نیز می‌توانند به فیوز آسیب برسانند.

تست مشکلات رله استارت

تست رله استارت شامل چند مرحله است. اولین بررسی بصری برای مشاهدهٔ آسیب فیزیکی، خوردگی یا اتصالات شل شده است. گام دوم استفاده از مولتی متر برای تست تداوم الکتریکی است.

با حذف فیوز، می‌توانید مقاومت در پایانه‌های سیم پیچ را بررسی نمایید. اعداد بالا می‌تواند نشان دهنده معیوب بودن فیوز باشد.

گام بعدی بررسی ولتاژ در ورودی برق فیوز است.

چگونه بفهمم فیوز استارت سوخته است؟

یک فیوز استار سوخته باعث می‌شود خودرو روشن نشود. ممکن است موتور نچرخد یا وقتی سوئیچ را می‌چرخانید صدای کلیک بشنوید. علاوه بر این می‌توانید فیوز را به صورت چشمی بررسی کنید.

فیوز سوخته دچار مشکلاتی مانند سیم شکسته یا ذوب شده است.

با سوختن فیوز رله استارت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

هنگامی که فیوز استارت منفجر می‌شود، اتصال الکتریکی بین محفظهٔ احتراق و موتور استارت قطع خواهد شد.

در نتیجه، هنگام چرخاندن سوئیچ، موتور استارت، نیروی لازم برای روشن کردن موتور را ندارد. تا زمانی که فیوز تعویض نشود، خودرو روشن نخواهد شد.

در برخی شرایط سوختن فیوز نشان‌دهنده مشکلاتی مانند اتصال کوتاه یا اضافه بار است. اگر فیوز جدید بلافاصله پس از تعویض بسوزد، یک مشکل اساسی وجود دارد که باید رفع شود.

فیوز استارت کجا است؟

محل قرار گیری فیوز رله استارت بسته به مدل خودرو می‌تواند متفاوت باشد و در یکی از جعبه‌های فیوز قرار دارد.

بیشتر خودروها دارای دو جعبه فیوز هستند که یکی در زیر کاپوت و دیگری در داخل کابین است. فیوز رله استارت اکثرا در جعبه زیر کاپوت قرار دارد.

علائمی که نشان می‌دهد رله استارت آسیب دیده است

سوختگی فیوز استارت

مشکلات در استارت خودرو

یکی از رایج‌ترین مشکلات در خرابی فیوز استارت این است که یک بار خودرو خوب روشن می‌شود و یک بار نه.

به عبارتی ماشین یک لحظه خوب استارت می‌خورد و در لحظه دیگر روشن نمی‌شود. این بی نظمی به دلیل فرسودگی یا خراب شدن تماس‌های الکتریکی درون رله است.

استارت بدون صدا

اگر رله استارت آسیب دیده باشد، وقتی کلید استارت را می‌چرخانید صدایی نمی‌شنوید. این سکوت نشانه ای است که رله موتور استارت برق ندارد.

هنگام چرخاندن سوئیچ صدای کلیک می‌شنوید

اگر در حین روشن کردن خودرو، صدای کلیک شنیدید، اما موتور روشن نشد، ممکن است رله استارت خراب شده باشد. این صدای کلیک توسط رله به وجود می‌آید؛ زیرا سعی دارد کنتاکت‌های الکتریکی داخلی اش را ببندد، اما جریان کافی را به موتور استارت نمی‌رساند.

استارت بعد از روشن شدن موتور روشن است

اگر موتور استارت پس از روشن شدن موتور به کار خود ادامه دهد؛ نشان دهندهٔ  رله استارتی است که در وضعیت «روشن» گیر کرده است. این می‌تواند منجر به آسیب به موتور استارت، رله و باتری خودرو شود.

خودرو بدون کلید استارت می‌خورد

این یک علامت نادر است، اما اگر موتور بدون استارت در احتراق روشن شود، نشانه ای از یک فیوز آسیب دیده است که در وضعیت روشن گیر کرده و نیروی ثابتی را به موتور استارت می‌فرستد.

روش تعمیر یا تعویض رله استارت
رله معیوب را شناسایی کنید

قبل از تعویض، تشخیص صحیح بسیار مهم است. با دفترچه راهنمای خودرو محل دقیق رله استارت را در جعبه فیوز پیدا کنید.

باتری را جدا کنید

برای ایمنی، باتری خودرو را جدا کنید. این کار از شوک الکتریکی و روشن شدن ناخواسته موتور جلوگیری خواهد کرد.

فیوز معیوب را بردارید

هنگامی که فیوز معیوب را پیدا کردید، آن را از جعبه خارج کنید. برخی از فیوزها ممکن است در جای خود پیچ شده باشند و برای جدا کردن به سوکت یا آچار نیاز داشته باشید.

رله جدید را جایگزین کنید

پس از برداشتن رله قدیمی، رله جدید را قرار دهید. حتماً از یک رله متناسب با نوع خودرو استفاده کنید و به درستی در جعبه فیوز قرار دهید.

باتری را دوباره وصل کنید و تست انجام دهید

پس از نصب رله، باتری را دوباره وصل کنید. برای اطمینان، خودرو را روشن کنید. اگر ماشین بازهم روشن نمی‌شود، ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد.

 

آیا می‌توان با رله استارت معیوب رانندگی کرد؟

خیر. اگر رله استارت معیوب باشد، خودرو ممکن است روشن نشود یا مشکلاتی داشته باشد؛ یعنی یک بار خوب استارت بخورد و یک بار نه.

آیا تعویض رله استارت گران است؟

هزینه تعویض یک رله استارت نسبتاً کم و معمولاً حدود 20 تا 50 دلار قیمت دارد.

آیا معیوب بودن رله استارت می‌تواند باعث شود خودرو از حرکت بایستد؟

در حالی که این اتفاق نادر است، اما رله استارت معیوب اگر در حالت روشن باشد و موتور استارت در حین کارکرد انرژی زیادی از باتری بگیرد، می‌تواند باعث توقف خودرو شود.

آیا فیوز استارت معیوب می‌تواند باتری خودرو را خالی کند؟

بله، رله استارت معیوب می‌تواند باتری خودروی شما را تخلیه کند. اگر رله در موقعیت “روشن” باشد، می‌تواند باعث کار یکسرهٔ موتور استارت شود و به سرعت باتری را تخلیه کند.

آیا فیوز استارت را می‌توان تعمیر کرد؟

فیوزهای استارت قابل تعمیر نیستند و در صورت سوختن نیاز به تعویض دارند

آیا خرابی فیوز استارت می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود؟

یک فیوز استارت مشکل دار ممکن است چراغ چک موتور را روشن نکند، اما قادر است مشکلاتی ایجاد کند. مانند روشن نشدن خودرو و در نهایت می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *