آیا می‌توان با کولر روشن در خودرو استراحت کرد؟

خطرات خوابیدن در خودرو

اگر سیستم کولر خودرو برای مدت زیادی کار کند ممکن است شما و خودرو را در معرض خطر قرار دهد. در حالی که امکان خوابیدن در ماشین با کولر روشن وجود دارد، اما بهتر است بدانید این می‌تواند خطرناک باشد.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  theautosquare، رانندگی در صورت خستگی بسیار خطرناک است؛ بنابراین اگر نمی‌توانید چشمان خود را باز نگه دارید، رانندگی را متوقف کرده و استراحت کنید.

در این میان برخی راننده‌ها ترجیح می‌دهند خودرو را در جای امنی پارک کرده و درون آن استراحت کنند.  اما اگر هوا گرم باشد؛ شاید دوست داشته باشید کولر خودرو را روشن نگه دارید.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان در زمانی که خودرو متوقف شده و ما در حال استراحت درون خودرو هستیم؛ کولر خودرو را روشن بگذاریم؟ آیا این کار به خودرو آسیب می‌زند؟

رانندگان کامیون و کسانی که برای امرار معاش رانندگی می‌کنند، عادت دارند در کامیون و خودروی خود بخوابند.

خوابیدن در خودرویی که کولر آن روشن است خطرناک است و به رانندگان هشدار داده می‌شود که این کار را انجام ندهند.

اگر سیستم کولر خودرو برای مدت زیادی کار کند ممکن است شما و خودرو را در معرض خطر قرار دهد. در حالی که امکان خوابیدن در ماشین با کولر روشن وجود دارد، اما بهتر است بدانید این می‌تواند خطرناک باشد.

خطرات خوابیدن در خودروی که کولر آن روشن است:

خطرات خوابیدن در خودرو

گاز مونوکسید کربن دلیل اصلی ناامن بودن آن است. مونوکسید کربن توسط گازهای خروجی اگزوز خودرو به محیط اطراف شما وارد می‌شود.

هنگامی که در جاده سفر می‌کنید، مونوکسید کربن خطری ندارد، اما زمانی که در یک مکان کوچک حبس هستید، می‌تواند کشنده باشد.

هنگامی که مونوکسید کربن وارد بدن شود، رسیدن اکسیژن به خون و سلول‌ها را متوقف کرده و در نتیجه باعث مسمومیت، آسیب مغزی و مرگ می‌شود.

اگر اگزوز یا سیستم تهویه مطبوع خودرو نشت داشته باشد، ممکن است مونوکسید کربن به جای خارج شده از اگزوز و به داخل خودرو پمپ شود.

اگر اگزوز ماشین مشکل دارد، اگر با کولر روشن درون خودرو می‌خوابید، احتمال مسمومیت با مونوکسید کربن بالاتر است.

اگر هنگام خواب مونوکسید کربن وارد خودروی شما شود، شما هرگز بیدار نخواهید شد.

از آنجایی که مونوکسید کربن بو ندارد و باعث خواب آلودگی خواهد شد.

به رانندگان توصیه می‌شود که احتیاط کرده و از روشن کردن تهویه مطبوع در خواب اجتناب کنند، زیرا تشخیص نشت در سیستم می‌تواند سخت باشد و روشن کردن کولر با نشتی کشف نشده ممکن است عواقب مرگباری داشته باشد.

آیا روشن کردن کولر برای مدت زمان زیاد می‌تواند به ماشین آسیب برساند؟

اگر خطری که جان شما را تهدید می‌کند به اندازه ای نیست که در حین خواب در خودرو، کولر را روشن نکنید، ممکن است پس از شنیدن آسیب‌هایی که ممکن است به خودروی شما وارد شود، تجدید نظر کنید.

داغ شدن بیش از حد موتور

روشن نگه داشتن کولر خودرو برای مدت زمان زیاد در هنگام خواب در خودرو ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود. هنگامی که خودروی شما در حال حرکت است، تهویه مطبوع می‌تواند کار کند. موتور با ترکیبی از هوای بیرون و فن خنک می‌شود.

اما با روشن بودن سیستم AC، موتور در حالت ایستا به اندازه مورد نیاز خنک نمی‌شود.

خطر رادیاتور ماشین

اگر موتور بیش از حد گرم شود، رادیاتور خودرو به احتمال زیاد خراب می‌شود و یا باید هزینه زیادی بپردازید یا آن را تعویض کنید.

خطر باتری ماشین

هنگامی که خودرو برای مدت زمان زیادی پارک باشد؛ سیستم AC می‌تواند باتری را تخلیه کند.

تصور کنید که از چرت زدن بیدار می‌شوید و می‌بینید که باتری خودرو تمام شده است و نمی‌توانید خودروی خود را روشن کنید! تخلیه و شارژ منظم باتری خودرو و استارت زدن سریع در مواقع اضطراری، همگی می‌توانند به باتری فشار وارد کنند.

نکاتی ایمنی برای خوابیدن در خودرو با کولر روشن

اگر چاره دیگری ندارید جز اینکه یک شب در خودروی خود بخوابید؛ به نکات زیر دقت کنید:

کلیدها را از حالت اشتعال خارج کرده و موتور را خاموش کنید. اگر موتور را روشن بگذارید، خطر استنشاق دودهای اگزوز و تخلیه بنزین و باتری خودرو وجود دارد.

برای جریان بیشتر، پنجره‌ها را باز کنید. هنگامی که در خودروی خود می‌خوابید، مقدار کمی پنجره‌ها را باز کنید زیرا امنیت خود را به خطر می‌اندازید. سارقان در صورت پایین بودن پنجره راحت می‌توانند وارد خودروی شما شوند.

در محلی پارک کنید که امن و قانونی باشد. هرگز در کنار جاده توقف نکنید و به دنبال پارکینگ یا استراحتگاه باشید.

موقعیت مکانی خود را برای شخصی پیامک کنید.

تهویه مطبوع و کنترل دما را خاموش کنید.

اگر قصد دارید شب در خودرو بمانید، پتو همراه داشته باشید. یک پنکه کوچک می‌تواند شما را خنک کند.

آیا می‌توان ماشین را در حالی که در آن استراحت می‌کنم روشن بگذارم؟

روشن نگه داشتن خودرو و روشن کردن سیستم کوار خودرو در هنگام خواب ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد و باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود.

اگر در خودرو بخوابیم اکسیژن درون آن تمام می‌شود؟

طبق مطالعات انجام شده، اکسیژن موجود در خودرو هر چند ساعت یکبار به طور کامل تعویض می‌شود.

طبق تحقیقات، خطر تمام شدن اکسیژن آنقدر کم است که نیازی به باز کردن پنجره ندارید. البته یک پنجره باز قدرت تهویه بهتری دارد.

آیا نشستن در ماشین پارک شده با کولر روشن بد است؟

تا زمانی که نشتی در سیستم تهویه مطبوع یا اگزوز وجود نداشته باشد، خطری ندارد. نشت می‌تواند باعث نفوذ مونوکسید کربن کشنده به هوای داخل خودرو شود.

آیا خوابیدن در ماشین غیرقانونی است؟

در حال حاضر هیچ قانونی مانع از خوابیدن در اتومبیل نمی‌شود.

آیا خوابیدن در ماشین خطرناک است؟

اگر از قبل برنامه ریزی نشده، خوابیدن در ماشین خطرناک است. اگر در یک مکان خطرناک پارک کرده اید، خطر وجود دارد و ممکن است خود و وسیله نقلیه تان در معرض دزدی قرار گیرد. اگر در جایی پارک کنید که پارک شبانه غیرقانونی است، ممکن است جریمه شوید.

اگر بخواهید در خودروی خود با کولر روشن بخوابید، گاز سمی مونوکسید کربن می‌تواند به داخل خودرو وارد شده و جان شما را به خطر بیندازد.

آیا خوابیدن در ماشین گرم‌تر از خوابیدن در چادر است؟

خوابیدن در چادر گرم‌تر از خوابیدن در ماشین است. چادرها از پارچه عایق حرارتی ساخته شده و درون آن را گرم نگه می‌دارد. خودروها از آلومینیوم تشکیل شده اند که عایق خوبی نیستند.

چادرها اغلب کوچک‌تر از خودروها هستند و به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *