چه حسگرهایی می‌توانند مانع از روشن شدن خودرو شوند؟

علت روشن نشدن خودرو چیست؟ دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد؛ اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن سنسورهای خودرو است. با این حال هزاران سنسور در خودروی شما وجود دارد، بنابراین چه حسگرهایی می‌توانند مانع از روشن شدن خودرو شوند.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از carfromjapan، سنسورهای خودرو سیگنال‌های ورودی را جمع‌آوری و به رایانه خودرو که ECM (ماژول کنترل موتور) نامیده می‌شود، انتقال می‌دهند.

سپس ECM سیگنال را پردازش خواهد کرد. سنسورها نقش مهمی در عملکرد خودرو دارند. در ادامه به سنسورهایی می‌پردازیم که باعث می‌شوند خودرو روشن نشود.

روشن نشدن خودرو

سنسور موقعیت میل لنگ

اولین سنسوری که باید در زمان روشن نشدن ماشین بررسی شود، سنسور موقعیت میل لنگ (CPS) است. این سنسور برای نظارت بر زاویه یا موقعیت میل لنگ استفاده می‌شود تا ECM احتراق را آغاز کند. با  خرابی سنسور میل لنگ، ممکن است خودروی شما اصلاً روشن نشود.

وقتی سنسور به طور کامل از کار می‌افتد، ECM نمی‌تواند داده‌های درست را برای احتراق در دسترس داشته باشد و در نتیجه ماشین شما روشن نمی‌شود یا بلافاصله روشن شده و خاموش می‌شود.

سنسور موقعیت میل بادامک

در بین سنسورهای خودرو، علاوه بر سنسور میل لنگ، سنسور موقعیت میل بادامک (CPS) نیز نقش مهم و ضروری را در خودرو ایفا می‌کند.

هدف این سنسور اندازه گیری چرخش و موقعیت میل بادامک است.

ECM از این داده‌ها استفاده می‌کند تا بداند چه زمانی استارت و سوخت را اجرا کند. سنسورهای موقعیت میل بادامک و میل لنگ اغلب باهم کار می‌کنند تا به ECM کمک کنند تا پاشش سوخت و زمان جرقه زنی موتور را محاسبه کند.

علائم خرابی این سنسور، تاخیر یا عدم استارت زدن است؛ زیرا ECM اطلاعات درستی را از میل بادامک دریافت نمی‌کند.

سنسور موقعیت دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز در خودرو برای یافتن موقعیت یا زاویه دریچه کنترل گاز استفاده می‌شود.

این سنسور همچنین توسط سیستم کنترل کشش استفاده می‌شود.

هنگامی که TPS خراب شود، رایانه ممکن است یک سیگنال اشتباه از سنسور را بخواند. به محض اینکه پای خود را روی پدال قرار می‌دهید، بدنه دریچه گاز باز خواهد شد، اما میزان سوخت پایین‌تر است.

این باعث اختلال در نسبت سوخت-هوا می‌شود و موتور شما از کار می‌افتد یا متوقف می‌شود.

سنسور جریان هوا

یکی از سنسورهایی که باعث می‌شود خودروی شما روشن نشود، سنسور جریان هوا است. سنسور MAF مقدار هوای ورودی به محفظه احتراق را محاسبه کرده و داده‌ها را به ECM منتقل می‌کند.

ECM بهینه سازی نسبت سوخت و همچنین زاویه احتراق را کنترل می‌کند. به طور معمول، سنسور MAF قبل از دریچه گاز روی ورودی هوا قرار دارد.

سنسور فشار سوخت

اگر خودروی شما در استارت مشکل دارد یا نیروی مورد نیاز را دریافت نمی‌کند، احتمال خرابی سنسور فشار سوخت زیاد است. همه رانندگان در مورد سنسور فشار سوخت و اهمیت آن اطلاعاتی ندارند.

وظیفه اصلی آن تشخیص فشار سیستم سوخت و افزایش مصرف سوخت است.

همانطور که می‌دانید مقدار مشخصی سوخت برای روشن کردن خودرو نیاز است و وقتی موتور شما آن میزان سوخت را دریافت نکند، روشن نمی‌شود.

سنسور فشار روغن

در میان سنسورهایی که باعث می‌شود خودروی شما روشن نشود، سنسور فشار روغن یکی از رایج‌ترین آن‌ها است. وقتی متوجه شدید که خودروی شما روشن نمی‌شود، بهتر است سنسور فشار روغن را بررسی کنید.

سنسور فشار روغن یک دستگاه الکتریکی ساده است که فشار روغن را اندازه گیری و کنترل می‌کند و داده‌ها را به صفحه کنترل الکترونیکی ارسال می‌کند.

سنسور فشار روغن به عنوان بخش مهمی از سیستم کنترل الکترونیکی بر استارت و شتاب خودرو تأثیر می‌گذارد. اگر دچار مشکل شود ECM نمی‌تواند سیگنال درست را برای کنترل موتور ارسال کند.

سنسور فشار مطلق منیفولد (MAP)

سنسور MAP به منیفولد ورودی متصل شده و یا در مکان دیگری ثابت می‌شود.

ECM برای محاسبات در مورد تزریق سوخت و فرآیند احتراق به داده‌های حسگر MAP متکی است.

سنسورهای MAP در خودروی‌های مدرن فشار هوای داخل منیفولد ورودی را ثبت می‌کنند.

سنسور MAP قطعه ای بسیار حساس است و در صورت آلوده شدن کار نمی‌کند. بنابراین وقتی سنسور MAP از کار بیفتد، خودرو به خوبی کار نمی‌کند؛ زیرا ECM داده‌های اشتباه را ثبت می‌کند.

وقتی این سنسور نتواند تغییرات کوچک داخل منیفولد را تشخیص دهد، ممکن است خودروی شما به سختی روشن شود یا اصلاً روشن نشود.

 

نتیجه گیری

اینها سنسورهایی هستند که می‌توانند باعث شوند خودروی شما روشن نشود. اما به یاد داشته باشید، هر مدل خودرو دارای سنسورهای متفاوتی است که می‌تواند باعث عدم استارت و روشن نشدن خودرو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *