دلیل ایجاد بخار آب در چراغ جلوی خودرو چیست؟

بخار آب در چراغ جلوی خودرو

اگر یک روز صبح در حین روشن کردن خودروی خود، متوجه مه یا بخار آب در چراغ جلوی خودرو شدید، با راهکارهای زیر می‌توانید آن را برطرف کنید.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  oards؛ دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث چگالش، آب یا مه در چراغ جلوی خود شود که برخی از آن ها طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

چه چیزی باعث بخار آب و مه در داخل چراغ جلو می‌شود؟

اگر بعد از باران یا یک روز مه آلود متوجه بخار آب در چراغ جلوی خود شدید، یک اتفاق کاملاً طبیعی است. گاهی اوقات ممکن است بعد از شستن ماشین، در چراغ جلو آب دیده شود.

1) مهر و موم بد چراغ جلو

چراغ‌های جلو دارای مهر و موم یا واشر لاستیکی است که مانع از ورود خاک، آب و زباله‌ها به محفظه چراغ جلو می‌شوند.

با بالا رفتن سن خودرو، لاستیک روی این مهر و موم ها خراب می‌شوند. این شرایط می‌تواند منجر به نشتی بسیار کوچک شود که باعث بخار آب در محفظه چراغ جلو خواهد شد.

2) دریچه های چراغ جلو مسدود شده است

بیشتر چراغ های جلو در حین استفاده گرم می‌شوند. هوای گرم‌تر چگالی کمتری از هوای سرد تر دارد. چراغ‌های جلو حاوی دریچه‌های کوچکی هستند که اجازه می‌دهند فشار هوا بین فضای داخلی و خارجی چراغ جلو یکسان شود.

از آنجایی که این دریچه‌ها به هوا اجازه ورود به چراغ جلو را می‌دهند، گاهی اوقات آب نیز وارد شده و باعث بخار آب می‌شود.

اگر فضای داخلی و بیرونی چراغ جلو با سرعت های متفاوت خنک شود، در چراغ جلوی چگالش ایجاد خواهد شد.

3) چراغ جلو ترک خورده است

ترک در چراغ جلو ممکن است باعث بخار آب در داخل محفظه چراغ جلو شود. این بستگی به بزرگی ترک دارد و اینکه آیا آن ترک به اندازه کافی عمیق است.

آیا ورود رطوبت به چراغ جلو بد است؟

به طور کلی کمی رطوبت، مه یا تراکم در چراغ جلو مهم نیست. این اتفاق در برخی شرایط رخ می‌دهد، اما بسته به آب و هوا ممکن است بیشتر برای شما اتفاق بیفتد.

اگر متوجه جمع شدن آب در پایین چراغ جلو شدید، باید آن را برطرف کنید. این معمولاً به دلیل ترک هایی در محفظه چراغ جلو یا نشتی واشر چراغ جلو اتفاق می افتد.

آب در چراغ جلو می‌تواند باعث خوردگی سیم ها یا سایر اتصالات داخل چراغ جلو شود.

آیا بخار آب درون چراغ به خودی خود از بین می‌رود؟

در بسیاری از مواقع با تغییر آب و هوا، بخار آب خود به خود از بین می‌رود. وقتی که با چراغ روشن شروع به رانندگی کنید، ممکن است مه گرفتگی در چراغ از بین برود.

اگر تراکم از بین نرود، بهتر است چراغ جلو را تعمیر کنید تا دیگر اتفاق نیفتد.

چگونه رطوبت و مه گرفتگی چراغ های جلو را از بین ببریم

1) دریچه های چراغ جلو را تمیز کنید

گاهی اوقات دریچه های چراغ های جلو با زباله هایی مسدود می‌شوند. سعی کنید چراغ جلو را بردارید و این دریچه های کوچک را تمیز کنید.

2) واشر چراغ جلو را تعویض کنید

در برخی از خودروها، برای جدا کردن محفظه چراغ جلو باید واشر چراغ را تعویض کرد. اگر ماشین شما بیش از 10 سال سن دارد، این ممکن است راهکار خوبی باشد.

این امر برای رانندگانی که خودروی خود را  در زیر نور خورشید قرار می‌دهند توصیه می‌شود. خورشید دلیلی برای ترک خوردن و خشک کردن اجزای لاستیکی دارد.

3) محفظه چراغ جلو را تعویض کنید

در برخی موارد محفظه چراغ جلو بدون تعمیر آسیب خواهد دید. در این صورت، بهتر است کل آن را تعویض کنید.

4) یک دریچه نصب کنید

اگر همه روش ها شکست خورد، ممکن است یک دریچه تنفسی مخصوص در محفظه چراغ جلو روش خوبی باشد که مانع از ورود رطوبت شود.

آب ایستاده در چراغ جلو

اگر متوجه آب ایستاده در داخل چراغ جلوی خودرو شوید، ممکن است به مرور خوردگی بیشتری در چراغ جلو دیده شود. این امر در نزدیکی دریا یا در منطقه‌ای که در زمستان جاده‌ها نمک‌ دارند، صادق است.

اگر متوجه خوردگی داخل چراغ جلو شدید، بهتر است مشکل را بررسی کنید

چه زمانی باید چراغ جلو را تعویض کرد؟

تعویض چراغ های جلو تنها در صورت وجود مشکل در محفظه یا آسیب زیاد ضروری است. بیشتر لامپ ها و واشرهای چراغ جلو را می‌توان بدون تعویض کل چراغ تعویض کرد.

نتیجه گیری

بخار آب و مه گرفتگی در چراغ جلی خودرو یک مشکل جدی و سخت نیست. برای رفع این مشکل می‌توانید مراحل ساده‌ای را انجام دهید که حتی هزینه ی زیادی ندارند.

برخی از شهرها بیش از سایرین مستعد مه آلود شدن چراغ های جلو هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *