چرا دماسنج خودرو بالا و پایین می‌رود؟

دماسنج خودرو

اگر سوزن دماسنج خودرو بدون دلیل بالا و پایین می‌رود، ممکن است ترموستات دچار مشکل شده باشد.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از shumsauto، وقتی ترموستات خیلی قدیمی باشد (بعد از هفت تا 10 سال) و یا دچار مشکل شده باشد، دیگر نمی‌تواند دمای موتور را به درستی تشخیص دهد.

در نتیجه با اشتباه نشان دادن دمای خودرو، زمانی که موتور به آن نیاز ندارد، مایع خنک‌کننده را آزاد خواهد کرد و زمانی که موتور به آن نیاز دارد، مایع خنک‌کننده را در دسترس قرار نمی‌دهد.

این مشکل باعث می‌شود که دمای موتور در حین رانندگی بین حالت سرد و گرم در نوسان باشد. این تنها نشانه‌ای از یک ترموستات خراب است. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که دماسنج خودرو را از کار بیندازد.

دماسنج خودرو چیست؟

دماسنج خودرو

دماسنج ابزاری است که در داشبورد وسیله نقلیه متصل شده و میزان گرمای خروجی از موتور را سنجش می‌کند.

حال، چرا دماسنج اهمیت دارد؟ این دلیل است که مایع خنک کننده موتور خودرو را خنک نگه می‌دارد. اگر دماسنج خراب شود؛ موتور شروع به گرم شدن می‌کند، سپس بخار در هوا منتشر شده و برای شما و سرنشینان خطرناک است.

محفظه ترموستات خوردگی دارد

برای بررسی این مورد کاپوت را باز کرده و ترموستات را به صورت چشمی بررسی کنید.

به دنبال خوردگی و زنگ زدگی روی محفظه فلزی آن باشید. در صورت مشاهده هرگونه نشانه، ترموستات دارای نشتی کوچک است و باعث می‌شود مایع خنک کننده در آن جمع شود.

وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، مایع خنک کننده، محفظه ترموستات را تحت تاثیر قرار داده و باعث خوردگی آن می‌شود. زیرا بدنه آن از فلز ساخته شده است.

تعویض ترموستات در این مرحله بسیار مهم است. در غیر این صورت، ممکن است با لکه‌هایی از مایع خنک کننده در کف پارکینگ شما آشکار شوند.

نشتی مایع خنک کننده

همانطور که مایع خنک کننده در محفظه ترموستات باعث خوردگی می‌شود، در نهایت حفره‌هایی در آن ایجاد می‌کند.

این می‌تواند باعث نشت مایع خنک کننده شود. بنابراین در صورت نشتی مایع خنک کننده موتور، از حرکت دادن خودرو خودداری کنید. زیرا سطح مایع خنک کننده در موتور بسیار پایین می‌آید و نمی‌تواند دمای خودرو را کنترل کند.

سطح مایع خنک کننده خود را بررسی کنید تا ببینید چقدر است. اگر کم است، باید محل نشت مایع خنک کننده را پیدا کرده و آن را تعمیر کنید.

گرم شدن بیش از حد خودرو به صورت همیشگی

در نهایت، اگر ترموستات خراب شده، همیشه داغ می‌شود.

علت گرمای بیش از حد به دلیل پایین بودن سطح مایع خنک کننده به دلیل نشتی است و یا اینکه ترموستات مایع خنک کننده را به داخل موتور وارد نمی‌کند. اگر احتمال دوم رخ دهد، موتور در عرض 10 تا 15 دقیقه پس از رانندگی بسیار داغ می‌شود.

سوپاپ کنترل

موتور دارای یک سوپاپ کنترل است که میزان مایع خنک کننده را تنظیم می‌کند. این قطعه ممکن است به مرور زمان فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر سوپاپ کنترل خراب باشد، ممکن است نشت کند. در این شرایط بخاری که از سیستم خنک‌کننده وسیله نقلیه شما خارج می‌شود، زیرا هیچ مایع خنک‌کننده‌ای در آن وجود ندارد.

مشکلات مربوط به رادیاتور

هدف رادیاتور خنک نگه داشتن خودرو با تولید مایع خنک کننده است؛ اما ممکن است با زباله مسدود شده و یا خراب شود و باعث نشت شده و کل موتور را در معرض داغ شدن قرار می‌دهد. اگر هر یک از اجزای رادیاتور مشکل داشته باشد، می‌تواند باعث نوسان در دماسنج شود.

درپوش رادیاتور:

رادیاتور دارای درپوشی است که میزان مایع خنک کننده درون آن را تنظیم می‌کند. اگر درپوش خراب و یا شل شود؛ باعث نوسان دماسنج می‌شود.

فن‌های رادیاتور:

فن‌های درون رادیاتور مسئول پخش مایع خنک کننده در کل موتور هستند. اگر خراب شوند و یا کار نکنند، باعث می‌شوند دماسنج در حین رانندگی بالا و پایین برود.

شیلنگ‌های رادیاتور:

چند شیلنگ به رادیاتور متصل هستند که وظیفه حمل مایع خنک کننده به موتور را بر عهده دارند. اگر هر یک از این شیلنگ‌ها خراب شوند، در رانندگی گیج دماسنج شما بالا و پایین می‌شود.

پمپ آب معیوب

پمپ آب به گردش مایع خنک کننده در موتور کمک می‌کند. اگر این قطعه خراب شود، مایع خنک کننده به موتور وارد نمی‌شود. این می‌تواند باعث شود دماسنج در رانندگی بالا و پایین شود.

چگونه مشکل بالا و پایین رفتن گیج دماسنج را تعمیر کنیم
تعویض شیر ترموستات معیوب

همانطور که قبلاً گفتیم، ترموستات یک قطعه خودکار است که در صورت خراب شدن می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.

برای بررسی آن می‌توانید از روش زیر بروید:

پس از توقف خودرو، تا 15 دقیقه صبر کنید تا خوب خنک شود.

دریچه ترموستات را پیدا کنید که در بیشتر مواقع در پایین یا بالای رادیاتور ماشین است.

درپوش رادیاتور را بردارید.

ترموستات را خارج کنید و رادیاتور را تخلیه کنید.

با قرار دادن آن در یک کاسه آب جوش بررسی کنید که آیا کار می‌کند یا خیر؟

به جای ترموستات آسیب دیده یک ترموستات جدید قرار دهید.

موتور را روشن کنید و بررسی کنید که آیا دماسنج ماشین تغییر کرده است یا خیر.

تعویض سنسور دمای مایع خنک کننده

سنسور دمای مایع خنک کننده (CTS) در نزدیکی پایه رادیاتور قرار دارد.

وقتی CTS آسیب می‌بیند، موتور دچار مشکل می‌شود. ضربه موتور زمانی رخ می‌دهد که سوخت به طور اشتباه در سیلندر می‌سوزد و باعث ایجاد شوک پیش‌اشتعال می‌شود.

آیا رانندگی در صورت نوسان دما سنج خودرو ایمن من است؟

اگر دماسنج خودروی شما نوسان دارد، رانندگی ایمن نیست. نوسانات در گیج دماسنج نشان دهنده مشکل در سیستم خنک کننده موتور است و در صورتی که رفع نشود می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و آسیب به موتور شود.

بهتر است قبل از رانندگی، خودرو را کنار بزنید و توسط مکانیک حرفه‌ای آن را بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *