به چند دلیل بهتر است شاسی بلند بخرید

شاسی بلند

در صنعت خودرو، خریداران از سدان‌های کامپکت و هاچ‌بک‌ها فاصله گرفته و به سمت شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر حرکت کرده‌اند و دلایل خوبی هم دارند.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از carfromjapan، این خودروها با کابین جادار، صندلی‌های زیادتر، فضای بار زیاد و ظرفیت یدک‌کش، یک خودروی کاربردی‌تر هستند که برای رفت‌وآمدهای خانوادگی و همچنین گردش‌های تفریحی بهترند.

SUV مخفف عبارت Sports Utility Vehicle است.

همانطور که از نام آن مشخص است، این وسایل نقلیه بزرگ‌تر از خودروهای معمولی با ظاهری بسیار اسپرت‌تر هستند. تفاوت‌های اصلی قدرت و قابلیت‌های رانندگی این خودروها است. شاسی‌بلندها برای رانندگی در افرود طراحی شده‌اند.

اولین نسل از SUV ها جیپ‌ها و لندرورها هستند. اولین شاسی بلند واقعی جیپ چروکی است که در سال 1984 وارد بازار شد.

 

مزایای خرید خودروی شاسی بلند

با کابین جادار و فضای بار زیاد، ظرفیت بکسل، رانندگی بهتر در افرود و تجربه رانندگی ایمن‌تر و پایدارتر، SUV ها همه کاره و همه جانبه هستند.

SUV ها در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف با مشخصات مختلف عرضه می‌شوند.

شما می‌توانید از بین شاسی بلندهای ساب کامپکت، جمع و جور، متوسط و بزرگ انتخاب کنید.

 

قابلیت‌های برتر آفرود

اولین مزیت عمده SUV ها و تفاوت بین SUV ها و MPV ها و کراس اوورها، قابلیت‌های افرود است.

شاسی بلندها معمولاً خودروهای چهار چرخ محرک سنگین هستند که برای رانندگی در طبیعت در مسیرهای سخت، پر دست انداز یا کم کشش عالی اند.

بسیاری از مدل‌ها چهار چرخ متحرک و دیفرانسیل عقب هستند. فاصله معمولی SUV ها از زمین نیز به قابلیت‌های افرود آنها کمک می‌کند.

علیرغم اینکه هدف اصلی آنها افرود است، SUV به دلیل قوی بودن محبوبیت پیدا کرده و مدل‌های زیادی فقط در شهرها و بزرگراه‌ها استفاده می‌شوند. بسیاری از رانندگان آنها را به MPV ها و کراس اوورها ترجیح می‌دهند.

SUV ها دارای بدنه ای شبیه به خودرو هستند که بر روی شاسی وانت ساخته شده است. داشتن بدنه‌ای شبیه به خودرو که بر روی شاسی وانت ساخته شده به SUV ها اجازه می‌دهد تا به عنوان یک وانت عمل کنند و در عین حال راحتی و فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم کنند.

در همین حال، تفاوت بین MPV ها و SUV ها در این است که MPV ها دارای یک بدنه هستند، درواقع بدنه و فریم یا شاسی خودرو یک ساختار واحد دارند، در حالی که SUV ها ساختار بدنه روی فریم دارند، بدنه و شاسی قطعات جدا هستند.

شاسی بلندها دارای شاسی وانت هستند، کراس اوورها همان خودروهای معمولی هستند.

 

پایداری و ایمنی در برخورد

بدنه یک MPV سبک‌تر از شاسی SUV است، اما شاسی سنگین‌تر یک SUV باعث پایداری بیشتر، کنترل بیشتر و تجربه رانندگی بسیار بهتری می‌شود.

هرچه یک ماشین حجیم‌تر و سنگین‌تر باشد، در جاده پایدارتر است و تجربهٔ رانندگی بهتری دارد.

و در حالی که بدنه سنگین‌تر و بزرگ‌تر به این معنی است که سوخت بیشتری مصرف می‌شود، بسیاری از خودروسازان تلاش می‌کنند وزن شاسی بلندها را کاهش دهند، بدون اینکه مزایای عمده آن نسبت به خودروهای کوچک‌تر تحت تاثیر قرار بگیرد. یعنی ظرفیت آن‌ها کاهش نمی‌یابد.

به عنوان مثال، فورد با استفاده از آلومینیوم برای پانل‌های بدنه و تغییر از توربو V8 به یک V6 سبک‌تر، وزن بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین شاسی‌بلندش، فورد اکسپدیشن را کاهش داده است. اکنون وزن آن کمی بیش از 5400 پوند است.

 

دید بهتر از جاده

یکی دیگر از مزیت‌های SUV ها این است که شما بالاتر از زمین هستید. این برای افرادی که نمی‌توانند دید خوبی از اطراف وسیله نقلیه داشته باشند، عالی است. این امر به ویژه برای رانندگان مبتدی نیز خوب است.

نشستن بالاتر از سطح زمین در یک وسیله نقلیه بزرگ‌تر می‌تواند دید بهتری را در رانندگی داشته باشد و در نتیجه اطمینان بیشتری برای راننده دارد.

 

ظرفیت حمل و نقل مسافر و بار

ظرفیت صندلی بخشی است که شاسی‌بلندها بر سدان و هاچ‌بک‌های پنج صندلی برتری دارند. در یک SUV جمع و جور که کوچک‌ترین اندازه را دارد، حداقل پنج صندلی تعبیه شده است. اکثر خودروهای شاسی بلند می‌توانند به راحتی هفت یا هشت نفر را در خود جای دهند.

یکی دیگر از مزایای یک SUV فضای سر بیشتر است. در حالی که سدان ها و هاچ بک ها بلند نیستند و هاچ بک ها دارای زوایای شیشه عقب هستند که ارتفاع را کاهش می‌دهد، SUV ها فضای بیشتری برای سر دارند تا مسافران بتوانند از سواری راحت لذت ببرند.

در حالی که وانت‌ها برای حمل بارهای سنگین مناسب‌تر هستند، SUV ها برای حمل و نقل افراد ایده آل‌تر هستند.

بیشتر وانت‌های استاندارد دارای صندلی‌های جلو هستند، به این معنی که تنها دو سرنشین را در خود جای می‌دهند.

SUV ها فضاهای بار بزرگتری نیز دارند که آنها را به یک خودروی خانوادگی ایده آل، کاربردی و همه کاره تبدیل می‌کند.

 

ظرفیت بکسل

اگر مجبور به یدک کشی بسیار سنگین نیازی ندارید، خرید وانت ضروری نیست و شما می‌توانید به جای آن یک SUV انتخاب کنید. شاسی‌بلندهای سایز متوسط و فول می‌توانند هر کار یدک‌کشی را که افراد عادی می‌خواهد انجام دهند، با رتبه‌بندی یدک‌کشی از 5600 پوند تا 9300 پوند.

اگر به یک خودروی قدرتمند برای کارهای حمل و نقل و بکسل نیاز دارید، اما بین خرید وانت و شاسی بلند مانده اید، توجه داشته باشید که SUV ها سبک‌تر و جمع و جورتر از وانت‌ها هستند و شعاع چرخش بیشتری دارند، بنابراین رانندگی با آنها راحت‌تر است.

شاسی‌بلندها معمولاً سیستم تعلیق نرم‌تری نسبت به وانت‌ها دارند، بنابراین در حال یدک‌کشیدن یا حمل و نقل، سواری نرم‌تر خواهد بود.

شاسی بلند فول سایز با بالاترین ظرفیت بکسل در حال حاضر فورد اکسپدیشن است.

در حالی که یدک کشی کاربردی و مفید است، چیزی که این روزها SUV ها را محبوب‌تر می‌کند؛ این است که شما با خرید یک شاسی بلند می‌توانید ظرفیت یدک کشی و امکانات لوکس را باهم داشته باشید.

یک نمونه بارز لینکلن نویگیتور است که توسط لینکلن، بخش لوکس فورد، تولید شده است و پلتفرمی مشترک با فورد اکسپدیشن دارد.

این خودرو دارای ظرفیت یدک کشی 8700 پوندی است و یکی از زیباترین و مجلل‌ترین فضاهای داخلی را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *