آیا خودروهای بزرگ امن‌تر از خودروهای کوچک‌تر هستند؟

خودروهای بزرگ

در حین رانندگی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها، ایمنی اولویت اصلی است؛ ما دوست داریم در حین رانندگی از خود و عزیزانمان محافظت کنیم و مطمئن شویم که آنها بدون آسیب به مقصد می‌رسند.

به گزارش پرشین انجین و به نقل از  carfromjapan، با توجه به این، کدام نوع خودرو برای امنیت ما و خانواده مان بهترین است؟

در این راستا قصد داریم وسایل نقلیه بزرگ و کوچک را با هم مقایسه کنیم تا متوجه شویم کدام یک برای رانندگی ایمن‌تر هستند.

 

خودروها چگونه طبقه بندی می‌شوند؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهید که آیا خودروهای بزرگ‌تر ایمن‌تر از خودروهای کوچک‌تر هستند، باید بدانید که خودروها چگونه  طبقه بندی می‌شوند.

برخی نهادهای تست ایمنی، خودروها را بر اساس اندازه، نوع بدنه و عملکرد به چند دسته تقسیم می‌کنند.

خودروهای معمولی

خودروهای سواری دو یا چهار در در این دسته قرار دارند. خودروها دارای مشخصات پایین، اندازه کوچک‌تر و معمولاً برای رانندگی در زمین‌های سخت طراحی نشده‌اند. آنها سبک‌ترین وسایل نقلیه در جاده‌ها به حساب می‌آیند.

وقتی صحبت از ایمنی می‌شود، این خودروها ویژگی‌های ایمنی زیادی دارند، اما  از نظر رتبه‌بندی و آمار تصادفات، ایمنی کمتری نسبت به سایرین دارند. این تا حدودی به دلیل وزن سبک آنها است و ضربه در سرعت‌های بالا باعث آسیب بیشتر می‌شود.

دلیل دیگری که ایمنی این خودروها نسبت به بقیه کمتر است این است که این خودروهای سواری ارزان‌تر هستند.

 

وانت‌ها

وانت‌ها عمدتاً وسایل نقلیه برای حمل بار هستند.  آنها دارای کابین مسافربری کوچک و محل بار بزرگ هستند که در عقب قرار می‌گیرند. وانت‌ها معمولاً بزرگ‌تر از اتومبیل‌ها و حتی برخی از SUV ها هستند و سنگین ترند.

با این حال، وقتی از داده‌های تصادف استفاده می‌کنیم، وانت‌ها از نظر تصادفات و مرگ و میرها خیلی بهتر از خودروها عمل نمی‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهند که وانت‌های بزرگ‌تر از نظر تعداد تلفات در تصادفات آمار بیشتری دارند، اما داده‌ها ثابت نمی‌کنند که این نتایج به دلیل بزرگ‌تر بودن خودرو است.

 

SUV ها

SUV ها حد وسط بین خودرو و وانت هستند. آنها برای حمل تعداد زیادی از مسافران ساخته شده‌اند، اما می‌توانند برای حمل بار نیز از آن‌ها استفاده کرد.

SUV ها همچنین برای آفرود طراحی و ساخته شده‌اند. SUV ها به طور مداوم در تست های تصادف امتیاز خوبی دارند و مدل های مختلف بر اساس داده های تصادف عملکرد قابل قبولی دارند، اما این موفقیت را نمی توان فقط به ابعاد خودرو نسبت داد.

 

مینی ون‌ها

مینی ون‌ها وسایل نقلیه مسافربری با ابعاد بزرگ هستند. آنها از اکثر خودروها و SUV ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند. از نظر آمار تصادفات، مینی‌ون‌ها عملکرد بسیار خوبی داشتند، و ون‌های کوچک‌تر کمی ضعیف‌تر بودند.

همانطور که می‌دانید مینی‌ون‌ها برای حمل خانواده‌های پرجمعیت استفاده می‌شوند؛ بنابراین با ایمنی بالاتری طراحی می‌شوند. این ممکن است به کاهش نرخ تصادفات کمک کند.

 

کدام خودرو ایمن ترند؟

در مورد اندازه و ایمنی خودرو باید موارد زیادی را در نظر داشت. پاسخ به سوال که “آیا خودروهای بزرگ‌تر ایمن‌تر از خودروهای کوچک‌تر هستند” آسان نیست.

در ابتدا وقتی به داده‌های مربوط به تعداد کل تصادفات وسایل نقلیه سبک‌تر و وسایل نقلیه سنگین‌تر نگاه می‌اندازیم، تفاوت‌ها آنقدرها زیاد نیست.

این بدان معنا است که ویژگی‌های ایمنی و سایر عوامل نقش دارند.

علاوه بر این وقتی به اندازه وسیله نقلیه و کاربرد آن نگاه می‌کنیم، می‌توانیم تفاوت‌هایی را مشاهده کنیم. علیرغم اینکه کامیون‌ها خودروهای بزرگتری هستند، اما در تست تصادف ضعیف عمل کردند.

بنابراین یک وسیله نقلیه بزرگ‌تر به تنهایی ایمن‌تر نیست.

چون کامیون‌ها برای حمل بار ساخته شده‌اند و کابین کوچک‌تری دارند، معمولاً دارای ویژگی‌های ایمنی پایین‌تری هستند.

وقتی به SUV ها و مینی ون‌ها نگاه می‌کنیم، هر دو دسته در بخش تصادفات عملکرد خوبی دارند و خودروهای سنگین‌تر نسبت به خودروهای سبک‌تر برتری دارند.

با این حال، مینی ون‌ها به طور کلی تصادفات مرگبار کمتری نسبت به سایر وسایل نقلیه داشته‌اند.

از آنجایی که مینی‌ون‌ها وسایل نقلیه خانوادگی هستند، رانندگان این وسایل نقلیه به دلیل کودکان با احتیاط بیشتری رانندگی می‌کنند.

 

به طور کلس رانندگان نقش مهمی در ایمنی خودرو ایفا می‌کنند

امنیت یک وسیله نقلیه با عواملی مانند اندازه و ویژگی‌های ایمنی رتبه بندی می‌شود.  با این حال مهارت راننده نیز نقش دارد. برخی افراد  معتقدند که رانندگی خودروهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر سخت‌تر است و این می‌تواند منجر تعداد تصادفات بیشتر، به ویژه در بین رانندگان بی تجربه شود.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به این نتیجه رسیدیم که اندازهٔ خودرو در تعداد تصادفات یک وسیله نقلیه نقش دارد، اما به طور کلی این تفاوت به تنهایی کافی نیست تا با قطعیت بگوییم خودروهای بزرگ‌تر ایمن‌تر هستند.

در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ترکیبی از ویژگی‌های ایمنی، طراحی، عملکرد و توانایی راننده در تعداد تصادفات و ایمنی کلی خودرو نقش خواهند داشت.

اگر به دنبال وسیله نقلیه امن برای رانندگی هستید، بهتر است یک خودرو با رتبه امنیت خوب پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *